[Olug-list] medialinux

Denis Braekhus denis@startsiden.no
Thu, 28 Aug 2003 16:47:46 +0200

On Thursday 28 August 2003 16:35, Per Inge Oestmoen wrote:
> Denis Braekhus wrote:
> N=E5r det gjelder GIMP, er ikke problemet at GIMP ikke ligner nok p=E5
> Photoshop, men at programmet mangler sentral funksjonalitet.

Joda, men jeg tror du burde sjekke ut 1.3 serien f=F8r du feller dom :-)
Heldigvis er gimp 1.3 betraktelig bedre enn 1.2 .. Jeg har ogs=E5 f=E5tt ti=
l =E5=20
konfigurere den s=E5 den ligner mye mye mer p=E5 Photoshop enn jeg noensinn=
e fikk=20
1.2 til =E5 gj=F8re.=20
(Det jeg gjorde var =E5 g=E5 i preferences og under "Image Windows" sette "=
Show=20
Menubar", dermed slipper jeg =E5 huske p=E5 =E5 h=F8yreklikke for alt mulig=
 av=20
kommandoer .. )=20

> F=F8lgende er helt sentralt:
> 1. Bedre Unsharp Mask. I Photoshop er b=E5de Radius og Amount langt mer
SNIP
> 1.2.5 p=E5 min SuSE 8.2. Men i Photoshop kan Radius justeres fra 0.1, og
> Amount g=E5r fra 0-500. GIMP er grov og primitiv i forhold, og jeg har

Radius kan i 1.3 justeres fra 0.1 til 120 .. amount g=E5r fra 0.00 til 5.00=
 ..=20

> 2. GIMP mangler st=F8tte for 16-bits filer. Hvilket inneb=E6rer at man m=
=E5

Tror ikke det stemmer lenger. Jeg kan ihvertfall tilsynelatende jobbe med=20
16bits bilder (?)

> 3. GIMP mangler st=F8tte for LAB-color. For et optimalt resultat av
> oppskarpingen (gitt at et godt skarphetsfilter er p=E5 plass i
> programmet) b=F8r man konvertere til LAB og skjerpe opp
> Luminance-kanalen slik at fargene blir mest mulig rene. Men GIMP har
> jo ikke LAB.

LAB color har jeg aldri brukt i mine mange =E5r som Photoshop bruker, men k=
an=20
godt v=E6re du har et poeng, jeg bruker det sjelden til annet enn skjermgra=
fikk=20
og er ingen fotograf ..=20

> 4. GIMP har ikke CMYK. Dette er ikke like alvorlig, fordi CMYK'ing kan
> foretas i trykkeriet hvor fotografiet skal trykkes, men det er likevel
> =F8nskelig.

Ja, det er et godt poeng n=E5r man skal jobbe med print..=20

Det jeg tenker p=E5 er ikke s=E5 mye funksjonalitet, man bruker jo sv=E6rt =
sjelden=20
alle de relativt esoteriske funksjonene alikevel.=20
Jeg synes det er litt snodig =E5 snu s=E5pass opp ned p=E5 lagbehandling so=
m det er=20
gjort i Gimp kontra Photoshop. Det ville v=E6re litt som om OpenOffice best=
emte=20
seg for =E5 ligne p=E5 Quark i m=E5ten tekst brekkes om p=E5 istedenfor =E5=
 ligne p=E5=20
Word .. (d=E5rlig sammenligning men)

Jaja, man f=E5r ikke klage for mye, synes Gimp 1.3 begynner =E5 ligne p=E5 =
noe til=20
mitt eget bruk iaf. (Webgrafikk / konvertering / skalering / kutting osv.. )

=2D --=20
Denis Br=E6khus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no

"As he came into the light they could see his black and=20
gold uniform on which the buttons were so highly polished=20
that they shone with an intensity that would have made an=20
approaching motorist flash his lights in annoyance. "=20
(Hitchhikers Guide To The Galaxy)