[Olug-list] medialinux

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Thu, 28 Aug 2003 17:16:46 +0200

Denis Braekhus wrote:

> Joda, men jeg tror du burde sjekke ut 1.3 serien før du feller dom :-)
> Heldigvis er gimp 1.3 betraktelig bedre enn 1.2 ..

Men er 1.3 ikke beta og ustabil?

> Radius kan i 1.3 justeres fra 0.1 til 120 .. amount går fra 0.00 til 5.00 ..

Dette hadde jeg hørt om. Men Amount er da fortsatt mye grovere enn i
Photoshop, men det må som antydet prøves.

> Tror ikke det stemmer lenger. Jeg kan ihvertfall tilsynelatende jobbe med
> 16bits bilder (?)

Nei, du kan ikke det, i alle fall ikke i 1.2. GIMP åpner filene, og
konverterer umiddelbart uten å spørre deg eller si i fra. Se på
filstørrelsen etter at du har tatt en 16-bit TIFF inn i GIMP og lagret
den der, så ser du at den er redusert til det halve.

> LAB color har jeg aldri brukt i mine mange år som Photoshop bruker, men kan
> godt være du har et poeng, jeg bruker det sjelden til annet enn skjermgrafikk
> og er ingen fotograf ..

LAB er et stort poeng for alle som behandler bilder.

> Jaja, man får ikke klage for mye, synes Gimp 1.3 begynner å ligne på noe til
> mitt eget bruk iaf. (Webgrafikk / konvertering / skalering / kutting osv.. )

Vi trenger ikke _klage_, men derimot gi tilbakemeldinger til de som
utvikler eller som kjenner utviklerne om hva som bør forbedres for at
de frie alternativene skal kunne konkurrere med Photoshop.

Per Inge Østmoen, EFN
http://www.efn.no/