[Olug-list] Lokal DNS - timeout problemer

Morten Sickel Morten.Sickel at newmedia.no
Wed, 3 Dec 2003 11:44:30 +0100

Hei på dere!
Jeg kjører et oppringt system med en del maskiner i nett hjemme. Nylig gikk
jeg over fra å bruke /etc/hosts filer til å kjøre en lokal DNS-server, som
også fungerer som en cachende server mot internett. I mange henseende funker
dette kjempebra, men det er et problem som dukker opp fra tid til annen,
spesielt med fetchmail: Tidligere sendte den en forespørsel til min ISPs DNS,
så satt den der og ventet til den fikk et svar, hvilket også indikerte at
linken var oppe, nå derimot, skjer fra tid til annen et av to problemer:
1: min lokale DNS har lagret ipen til pop-serveren, fetchmail får den
umiddelbart og timer ut mens den venter (ca 25 sek) på at linken skal komme
opp.
2: min lokale DNS har ikke lagret ipen, den sender ut en forespørsel, men
named timer ut før linken kommer opp og sender en melding tilbake til
fetchmail om at den ikke finner serveren...

Begge kan jo fikses med en kludge av typen:

ping -c1 <popserver> &
sleep 30
fetchmail

Da blir det pingen som får evt timeout,men jeg ville gjerne hatt en bedre
løsning, #2 er den som oftest dukker opp, så jeg lurte på om det går an å gi
en lokal DNS server litt mer tolmodighet før den gir opp, jeg har søkt
dokumentasjonen på diverse varianter av time-out, wait og pause uten å finne
noe som ser ut for å kunne hjelpe. Noen som har noe tips?

Å ja, jeg kjører bind9.2.1-2 på debian stable.

Morten

Skulle gjerne vist meg i Bunkeren fra tid til annen, men det er dessverre litt
for lang vei fra Drøbak til Oslo til å kombinerre det med resten av livet...
Er det forresten noen interesse for en gammel Sparc Classic med tastatur, mus
og litt tvilsom skjerm...