[Olug-list] X og DISPLAY

Oystein Svartveit oystein@debox.svartveit.net
Tue, 11 Feb 2003 23:06:56 +0100

Hei!

Jeg har installert debian på en gammel laptop som jeg tenkte jeg skulle
bruker som "stueterminal". Den sliter kraftig med å kjøre f.eks. en
nettleser, så jeg tenkte å kjøre det remote fra en annen maskin via
ssh. Vel, nok om det. Det er vel ingen so er interessert i å høre
HELE livshistoreien min uansett :-)

Problem:
	xterm Xt error: Can't open display: ..whatever...

for å sjekke at jeg ar riktig syntaks på DISPLAY variablen, prøvde jeg
lokalt. Der er default DISPLAY=":0.0", og det virker fint. MEN, jeg
endrer det til "localhost:0.0", og da får jeg samme feilmelding!?!
	xterm Xt error: Can't open display: localhost:0.0

Altså lokalt
Hva er det jeg gjør galt? Noen som kan gi meg et hint?

Hvis jeg skjønner hvorfor det ikke virker lokalt, så skjøenner jeg
vel kanskje hvorfor jeg ikke får det til over nettverket også??

.øs