[Olug-list] X og DISPLAY

Ole-Christian S. Hagenes agonyzer@linuxnorge.org
Wed, 12 Feb 2003 01:03:42 +0100

--OXfL5xGRrasGEqWY

On Tue, Feb 11, 2003 at 11:06:56PM +0100, Oystein Svartveit wrote:
> Hei!
>=20
> Jeg har installert debian p=E5 en gammel laptop som jeg tenkte jeg skulle
> bruker som "stueterminal". Den sliter kraftig med =E5 kj=F8re f.eks. en
> nettleser, s=E5 jeg tenkte =E5 kj=F8re det remote fra en annen maskin via
> ssh. Vel, nok om det. Det er vel ingen so er interessert i =E5 h=F8re
> HELE livshistoreien min uansett :-)

Ein annen gang kansje, alt til sin tid ;)=20
=20
> Problem:
> 	xterm Xt error: Can't open display: ..whatever...
>=20
> for =E5 sjekke at jeg ar riktig syntaks p=E5 DISPLAY variablen, pr=F8vde =
jeg
> lokalt. Der er default DISPLAY=3D":0.0", og det virker fint. MEN, jeg
> endrer det til "localhost:0.0", og da f=E5r jeg samme feilmelding!?!
> 	xterm Xt error: Can't open display: localhost:0.0

Dette kan skyldes at i debian pr. default s=E5 lytter ikkje X p=E5 ein tcp
port, men det er det einaste eg kan komme p=E5 i farten.

> Alts=E5 lokalt
> Hva er det jeg gj=F8r galt? Noen som kan gi meg et hint?
>=20
> Hvis jeg skj=F8nner hvorfor det ikke virker lokalt, s=E5 skj=F8enner jeg
> vel kanskje hvorfor jeg ikke f=E5r det til over nettverket ogs=E5??=20

N=E5r det gjelder ssh s=E5 kan ssh forwarde X, men er er pr. default sl=E5tt
av i debian, f=E5r =E5 sl=E5 det p=E5 i ssh serveren s=E5 m=E5 du endre
X11Forwarding no til X11Forwarding yes i /etc/ssh/sshd_config. N=E5r du s=E5
kobler til maskina med ssh s=E5 bruker du -X opsjonen, f.eks:
ssh -X bruker@maskin

--=20
Technically, Windows is an "operating system," which means that it=20
supplies your computer with the basic commands that it needs to=20
suddenly, with no warning whatsoever, stop operating.
   -Dave Barry

--OXfL5xGRrasGEqWY

--OXfL5xGRrasGEqWY--