[Olug-list] Mandrake-trøbbel løses etterhvert

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
26 Feb 2003 21:34:31 +0100

On Wed, 2003-02-26 at 21:26, Per Inge Oestmoen wrote:
> Men når jeg så skal ta ut CD'en eller DVD'en, så kan jeg ikke få
> umountet med "umount /mnt/cdrom3." Da får jeg i stedet til svar:
> "Device is busy." Så må jeg logge inn som root for å få umountet.
>
> Dette må det kunne gjøres noe med. Hva er det som skjer her, og som
> hindrer at det umountes på normal måte?

Vel, "device is busy" kommer som oftest av at en prosess har en åpen fil
inne på cd'en. Kjør følgende kommando for å se hvilke prosesser som
bruker filer på cd'en:

lsof +D /mnt/cdrom3/

Ellers kan det også ha noe med mount-options å gjøre (siden det fungerte
som root, men ikke vanlig bruker). Sjekk innstillingene i /etc/fstab
(hvor mount-innstillinger for devicene dine settes), og sørg for at
options (felt 4) inneholder user,owner - sett deretter den vanlige
brukeren din som eier av directoryet /mnt/cdrom3 når cd-romen ikke er
mountet.

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller