[Olug-list] Mandrake-trøbbel løses et terhvert

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Wed, 26 Feb 2003 21:51:49 +0100

Erik Grinaker wrote:

> Vel, "device is busy" kommer som oftest av at en prosess har en åpen fil
> inne på cd'en. Kjør følgende kommando for å se hvilke prosesser som
> bruker filer på cd'en:
> lsof +D /mnt/cdrom3/

Det virker som om jeg har løst dette nå.

> Ellers kan det også ha noe med mount-options å gjøre (siden det fungerte
> som root, men ikke vanlig bruker). Sjekk innstillingene i /etc/fstab
> (hvor mount-innstillinger for devicene dine settes), og sørg for at
> options (felt 4) inneholder user,owner - sett deretter den vanlige
> brukeren din som eier av directoryet /mnt/cdrom3 når cd-romen ikke er
> mountet.

Ser dette bra ut, bør noe endres nå? (Fra min /etc/fstab):

----

dev/hdc	/mnt/cdrom	auto
codepage=850,iocharset=iso8859-1,noauto,nosuid,ro,umask=0,user,nodev	0 0
/dev/scd0	/mnt/cdrom2	auto
codepage=850,iocharset=iso8859-1,noauto,nosuid,ro,umask=0,user,nodev	0 0
/dev/scd1	/mnt/cdrom3	auto
codepage=850,iocharset=iso8859-1,noauto,nosuid,ro,umask=0,user,nodev	0 0
/dev/fd0	/mnt/floppy	auto
iocharset=iso8859-1,codepage=850,sync,unhide,noauto,nosuid,umask=0,user,nodev
0 0
/dev/sda1 /mnt/removable auto
user,iocharset=iso8859-1,kudzu,codepage=850,noauto,umask=0,exec 0 0

----

Per Inge