[Olug-list] Bilder, og et alvorsord

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Wed, 26 Feb 2003 22:24:00 +0100

Et alvorsord:

Under OLUG-generalforsamlingen spurte Joachim M.om undertegnede
fremdeles hadde de fotografiene som i fjor sensommer ble tatt av
aktivitetene i bunkeren.

Nå hadde jeg allerede dengang lagt dem ut slik at de kunne hentes fra
min hjemmeside, og ble fortørnet over at OLUGs sekretær tilsynelatende
ikke hadde forstått at det gjaldt å hente ned og lagre dem en gang for
alle til OLUGs bruk. Jeg regner også med at disse bildene skulle være
kvalitetsmessig brukbare på OLUG-hjemmesiden, men der har jeg hittil
ikke sett et eneste av dem selv om jeg eksplisitt uttrykte at dette
materialet var det bare å ta og bruke.

Jeg er selvsagt ikke rasende over at Joachim forsømte å ta bildene ned
til OLUGs lokale maskin(er) da han hadde sjansen. Det er ham tilgitt.
I likhet med de fleste av oss har han nok av annet å gjøre, og ingen
kan passe på alt, selv om man er OLUG-sekretær aldri så mye. Hva jeg
reagerte på var det han ga som begrunnelse for at han hadde unnlatt å
lagre bildene lokalt: Han antydet - utrolig nok - at det ikke var
nødvendig, "for de var jo på nettet."

Må det være meg tilgitt, men dette vil jeg måtte karakterisere som en
dårlig holdning til informasjon og informasjonssikkerhet.

Ting som kun befinner seg på nettet og altså ikke er lagret lokalt er
på grensen til å kunne kalles ikke-eksisterende informasjon. Det blir
en ganske nær analogi til programvare som ikke kan brukes uten
produktaktiveringer og nett-tilkoplinger. Slike løsninger innebærer
datausikkerhet og følgelig kan de ikke aksepteres. Tynne klienter er
OK i et nettverk, og nettverk er alltid bra og kjekt å ha, men bare
når hele nettverket og all programvare i sin helhet kontrolleres av en
selv under eget tak/dekningsområde.

Å så mye som et sekund stole på tilgjengeligheten av noe som befinner
seg "der ute" utenfor brukerens kontroll er kortsynt og urealistisk,
og med en slik mentalitet kan man like gjerne overgi seg til
Microsoft, .NET, DRM, Palladium m.m. først som sist.

Jeg forventer at i det minste Linuxfolket og presumptive
Microsoftmotstandere skjønner dette poenget: Har du ikke informasjonen
(eller det som trengs for å bruke den) lagret på dine egne systemer,
så har du egentlig ingenting.

Men så var det de etterspurte bildene.

Her er fotografier fra bunkeren og området rundt:

http://www.coldsiberia.org/picks/

(Her er forresten et bilde som spesielt godt illustrerer at Linux
appellerer til brede brukergrupper):

http://www.coldsiberia.org/picks/IMG_1407_800.jpg

Her er fotografier fra OLUG-generalforsamlingen 2003:

http://www.coldsiberia.org/olug_2003/

Per Inge Oestmoen, Norway