[Olug-list] Bilder, og et alvorsord

Joachim Mæland joachim@profine.net
26 Feb 2003 23:18:33 +0100

On Wed, 2003-02-26 at 22:24, Per Inge Oestmoen wrote:

> Jeg regner også med at disse bildene skulle være
> kvalitetsmessig brukbare på OLUG-hjemmesiden, men der har jeg hittil
> ikke sett et eneste av dem selv om jeg eksplisitt uttrykte at dette
> materialet var det bare å ta og bruke.

Og planen var (er) selvsagt å bruke disse, men det kokte bort i kålen,
som alt annet som ikke prioriteres høyt nok...

> Han antydet - utrolig nok - at det ikke var
> nødvendig, "for de var jo på nettet."

Hehehe... Dette var ment som en fleip, men i dette spesielle tilfellet
har det en viss relevans...

> Må det være meg tilgitt, men dette vil jeg måtte karakterisere som =
en
> dårlig holdning til informasjon og informasjonssikkerhet.

Tja, ja, kanskje... Litt etter ståsted, nytteverdi og bruk...

Noen ganger finner jeg artikler, bilder eller annet nyttig på nettet,
men ser ikke alltid det umiddelbare behovet for å lagre slikt lokalt.
Jeg kan tåle tapet.

Noen ganger kommer jeg over nyttig informasjon, men nytten ligger i
_oppdatert_ informasjon. I slike tilfeller kan det være bortkastet,
sågar dumt å lagre informasjonen lokalt og basere seg på, den nå
_statiske_, informasjonen...

Noen ganger stilles ting(TM) til disposisjon mtp "eget" bruk. Da er
kanskje lokal lagring et must. Spesielt om det kan/bør stilles spørsmål
om kilden er tilgjengelig i fremtiden... I dette konkrete tilfellet tok
jeg for gitt at du praktiserer det du prediker, og var således særdeles
trygg på at bildene ville være tilgjengelig for enhver fremtid... :-)

> Ting som kun befinner seg på nettet og altså ikke er lagret lokalt er=

> på grensen til å kunne kalles ikke-eksisterende informasjon. Det blir=

> en ganske nær analogi til programvare som ikke kan brukes uten
> produktaktiveringer og nett-tilkoplinger. Slike løsninger innebærer
> datausikkerhet og følgelig kan de ikke aksepteres. Tynne klienter er
> OK i et nettverk, og nettverk er alltid bra og kjekt å ha, men bare
> når hele nettverket og all programvare i sin helhet kontrolleres av en
> selv under eget tak/dekningsområde.

Her har du materiale nok til mange hyggelige kvelder med lærerike
foredrag. Utfordring: Du brenner for en rekke viktige saker, hva med å
forberede en temakveld...? (Styret kommer til å sette opp plan for
møteaktivitet på styremøtet 4.03.2003)

> Men så var det de etterspurte bildene.

Takker... :-)
wget er sjef til slikt...

Alt er hentet, <fleip> men gambler på at du fortsatt har tilgjengelig en
backup...? </fleip>

> (Her er forresten et bilde som spesielt godt illustrerer at Linux
> appellerer til brede brukergrupper):
>
> http://www.coldsiberia.org/picks/IMG_1407_800.jpg

Weee... :-)

mvh
Joachim, (som er grønn av misunnelse over det råbra kameraet ditt og
kvaliteten på bildene)
--
http://www.profine.net/
http://www.joachim.biz/