[Olug-list] Problemet løst, men hvorfor ?

Georg Rønning geron2@online.no
Sun, 05 Jan 2003 13:00:41 +0100

Jeg har fått mange gode tips i forbindelse med mine mystiske problemer der
CPU, HK og minne til stadighet avgår ved døden. I tillegg kommer alle de
mystiske "happenings" som har dukket opp i to ulike distroer. Nå ser det ut
som om problemet er løst, så jeg vil gi en liten sluttrapport.

Omsider har e-verket funnet ut at avvik mm ligger innenfor de grenser som
gjelder. Telenor vil heller ikke gjøre noe mer fordi e-verket mener alt er
i orden.

Jeg har i grunnen avfunnet meg med dette og har i en periode helt mistet
lysten på alt som heter mekking.

Det siste som skjedde med RedHat 7.2 var at straks skrivebordet kom opp så
restartet maskinen og dette var en endeløs syklus. Tro til med clean
install et par tre ganger, men det samme skjedde hver gang.

Til slutt røsket jeg med tungt hjerte ut alt og la inn win2000. -:(
Det viste seg at det samme skjedde her. Kjørte win's hd sjekk men ikke noe
galt. Jeg har lagt opp en C: partisjon på 1 gb til win, og alt som heter
programmer på F: partisjonen. Etter massiv prøving og feiling la jeg inn en
C: partisjon på 10 GB og merkelig nok var problemene borte. Fjernet win2k
og installerte RedHat 7.2 på nytt med en 10 gb boot-partisjon (!) og det
samme skjedde her, nå er det såvidt jeg kan bedømme en stabil installasjon.
Det kan vel tyde på at det er noe grums på den delen av disken som brukes
til oppstart, men at dette kan gi de feilene og problemene jeg har opplevet
synes jeg høres ut som en røverhistorie. Noen som "mener" noe om dette ?
Disken er en WDD400BB.

Det som også synes utrolig er at CPU temp'en som jeg har slitt med  (ca. 65
-77 grader på en Athlon XP 1800 med overdimensjonert vifte + kabinettvifte
) plutselig ligger  på 44 - 47 grader uten at det er gjort noen endringer i
boksen.

Bestiller en ny HD en av dagene og kaster meg med fornyet optimisme på en
Mandrake 9.0 installasjon. Gleder meg til og med !

I alle fall, nok en gang tusen takk for alle tips og hjelp.

Georg