[Olug-list] Skal sette opp IPCop

Torbjørn Heltne torbjorn.heltne@amelektronikk.no
Mon, 06 Jan 2003 08:44:05 +0100

Torbjørn Heltne wrote:

> Jeg har tenkt å sette opp en brannmur mellom en ADSLruter og resten av
> nettverket. For å slippe å endre noe på alle PCene i nettet da vi gikk
> over fra ISDN til ADSL ble ADSLruteren satt opp til å ha IPaddresse
> 192.168.1.1 ved idriftsettelse. Når jeg nå skal sette opp IPCop melder
> spørsmålene seg:
>
>  * Må GREEN og RED settes opp med forskjellig addresserange
>    pga NAT som IPCop skal gjøre?

Godt nytt linuxår, og takk for alle gode tips!

Jeg endte opp med å sette ADSLruteren tilbake til original konfigurasjon
mhp. IPaddresse (10.x.x.x). Når jeg så tilslutt klarte å få til den
riktige kombinasjonen av fungerende(!) kryssede og ikke-kryssede kabler
mellom 10/100 svitsjen, IPCopmaskinen og ADSLruteren var det egentlig
ikke så vanskelig. Brannmuren har vært i drift en stund nå.

Hvilke tester er det mulig å gjøre for å se hvor "godt" brannmuren
fungerer? Jeg har ikke filla peiling på hva slags teknikker
innbruddskåte utskudd gjør bruk av, så noen tips i den retning hadde
gjort seg.

Jeg har forøvrig fått med meg at IPCop har sluppet en ny release.

--
Torbjørn Heltne