[Olug-list] ISDN-oppkoblingsproblemer

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Mon, 31 Mar 2003 20:22:15 +0200

Hei!

Jeg har satt opp en maskin med Mandrake 9.0 for min kamerat Runar.
Maskinen har et ISDN-kort av denne typen for internett-tilgang:

http://www.billion.com/communication/html/isdn/pcicard.htm

Nå er problemet at det ikke er mulig å komme ut på internett og surfe
eller hente/sende e-post uten å gå inn i Mandrake Control Center. I
Mandrake Control Center går Runar på Network and Internet, og så til
Connection. Da får han en hel side/dialogboks hvor det står Internet
Access. Her står det "Type: ISDN_Internal." Linjen under: Interface:
ipp0. Linjen under der igjen: Status: Not Connected. Etter denne er
det en knapp hvor det står "Connect." Når Runar klikker på denne, får
han en hel rute med Network Monitoring, og han får beskjed om at han
nå er connected. Da får han også en Disconnect, så dette er greit så
langt.

Nå blir spørsmålet: Finnes det noen enklere og raskere måte å logge
seg på nettet via ISDN slik at Runar kan gå direkte inn i Kmail,
Mozilla eller Evolution og kople seg på derfra uten å måtte gå inn på
Mandrake Control Center for å gjøre dette? Ønsket er å bruke Mozilla
til surfing. Runar har hele tiden prøvd å bruke de vanlige wizardene i
Mozilla, men derfra gikk det ikke å etablere kontakt med nettet.

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.alpha-gruppen.com/