[Olug-list] Medlemsskap

Kjartan Kvassnes kvassnes@netcom.no
Sat, 10 May 2003 15:00:03 +0200

> Jeg synes =E6rlig talt at de som har en e-postklient som
> ikke st=F8tter helt vanlige tegnsettstandarder b=F8r skaffe seg en som =

> gj=F8r det, fremfor =E5 klage p=E5 alle andre.
>=20

Veldig enig i dette!=20

Selv om man er tilhenger av Unix/Linux/Plan9 (Plan9 kikker rumpe!)osv,
m=E5 man faktisk innse at et av problemene med internett, er at man =
sitter
p=E5 forskjellig utstyr, og gjerne i forskjellige land.
Hvis vi skal holde oss til s=E5kalte "etablerte standarder", s=E5 m=E5 =
jeg nok
innr=F8mme at den mest sannsynlig er Amerikansk og ikke innehar st=F8tte =
for
=E6, =F8 og =E5.
Og n=E5r det gjelder denne standarden alle snakker om, vil jeg gjerne se
den. Det finnes fors=E5vidt for news, men mail og news er ikke det =
samme.=20
Og jeg snakker om at jeg gjerne vil se en standard, ikke en RFC. RFCer
er ikke standarder, selv om mange virker =E5 tro det.

S=E5vidt meg bekjent, finnes mailstandarden bare spesifisert for headere =
den grad det er s=E5pass spesifisert, og en body der teksten g=E5r. Men =
den
eneste plassen jeg har funnet dette spesifisert, er i SMTP- standarden.
At det finnes et utall formater som passer inn i body, er det nok ingen
tvil om. Og de aller eldste formatene man har benyttet seg av her, har i
utgangspunktet ikke st=F8tte for norsk tegnsett.

Hvis du i dag sitter p=E5 en mailklient som ikke er i stand til =E5 =
h=E5ndtere
de tekstformatene som brukes p=E5 internett i dag, har du faktisk et
problem. Det kan fungere godt p=E5 et intranett, der alle sitter p=E5 =
samme
utstyr, men som alle vet er interopabilitet et het potet p=E5 internett.

--
Kjartan