[Olug-list] Medlemsskap

Kjartan Kvassnes kvassnes@netcom.no
Sun, 11 May 2003 00:15:08 +0200

>=20
> Hva kjennetegner en standard i dine =F8yne, n=E5r RFCer ikke er=20
> standarder?
>=20

I mine =F8yne, kjennetegnes standarder av at en gruppe enes om en =
teknisk
spesifikasjon, og gir ut denne som en standard. Gruppen annonserer da
gjerne samtidig, at denne ansees som en standard. Gruppen vil naturlig i
dette tilfellet v=E6re IETF for eksempel.
Forl=F8peren til en ferdig teknisk spesifikasjon, begynner som
arbeidsdokument og fortsetter som endelig utkast som legges ut til
allmenheten for kommentarer. Eller Request for Comments (RFC) som denne
typen dokumenter gjerne kalles i inernettverdenen.
Det er et utbredt problem at man faktisk ikke gir innspill til RFCene,
slik at disse kan gj=F8res som standarder.=20
Dette er mye av grunnlaget for at mange programvareutviklere lager
programvare som ikke fungerer med tilsvarende programmer utviklet av
andre utviklere. Det holder ikke et visst antall mennesker anser en RFC
som en de-facto standard. Det er veldig mange hensyn =E5 ta, og derfor =
har
vi grupper som IETF, W3C osv. Det finnes nemlig mange motstridende og
utdaterte RFCer.
Men hvis det virkelig er slik at s=E5 mange i OLUG mener dette er reelle
problemer, foresl=E5r jeg at man pr=F8ver =E5 p=E5virke disse organene. =
Det er
rimelig ukomplisert =E5 delta hvis man =F8nsker det, og enhver innsats =
vil
nok v=E6re kj=E6rkommen.

--
Kjartan