[Olug-list] Medlemsskap

Petter Reinholdtsen pere@hungry.com
Sun, 11 May 2003 00:24:05 +0200

[Kjartan Kvassnes]
> I mine øyne, kjennetegnes standarder av at en gruppe enes om en
> teknisk spesifikasjon, og gir ut denne som en standard. Gruppen
> annonserer da gjerne samtidig, at denne ansees som en
> standard. Gruppen vil naturlig i dette tilfellet være IETF for
> eksempel.

OK.  Jeg tror jeg ser hva som er misforståelsen her.

IETF har gitt ut en rekke standarder, og disse går under navnet RFC.
Mail-standardene er eksempler på slike RFCer.  Det er i tillegg andre
(ikke-standard) dokumenter som gis ut under navnet RFC.  Navnet kan
kanskje forvirre, men det er flere tiår siden IETFs RFCer kun var ment
som "requests for comments".

> Forløperen til en ferdig teknisk spesifikasjon, begynner som
> arbeidsdokument og fortsetter som endelig utkast som legges ut til
> allmenheten for kommentarer. Eller Request for Comments (RFC) som
> denne typen dokumenter gjerne kalles i inernettverdenen.

I IETF-sammenheng heter slike dokumenter RFC-drafts.