[Olug-list] Hva ønsker vi av OLUG ?

Bob Bengtson bbengtson at chello.no
Sat, 8 Nov 2003 16:35:32 +0100

Hei
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen, men siden
jeg har fått noen i bedriften der jeg jobber (Oslo Sporveier,Sporvogn) til å
installere Linux på sine hjemme maskiner vil jeg dele noen reaksjoner fra dem
og megselv om Linux og Olug.

For å øke utbredelsen av Linux og interessen for Linux,må man begynne hjemme.
På hjemme maskiner, og der dominerer Windows.
Ett av de største problemene med installering av Linux på en Windows maskin er
å få folk til å forstå begrepet " Dual Boot ". Det vil si at mesteparten av
tiden til å diskutere Linux går med til å forklare at Windows installasjonen
ikke blir endret, ødelagt etc. og at Linux kan fjernes i gjen uten problemer
om de måtte ønske det.

Når jeg har fått noen til å installere Linux har reaksjonen vært :
Javel. Nå har jeg installert Linux. Hva nå ?
Hvordan bruker jeg Linux ?  Pakker ??? Hva er det ?
Hvor er .exe filene ? Rpm ???
Og ikke minst Hvor i H***te er C disken min.
Jeg vet selv om noen " System Administratorer " som får pannik hvis de ikke
finner noen C:\.

De fleste pc brukere i dag er oppvokst med " Pek og klikk ". Og blir der.
Så jeg mener og tror at den såkallte brukervenligheten som ligger i Windows
virker tildels lammende og unskyld " Fordummende " . Det vil si at alt annet
enn pek og klikk er utenkelig, og at tastaturet er til E-post ellers bare til
pynt.

De fleste jeg har snakket med som har installert Linux savner et
sted som nybegynnere han henvende seg " For å komme i gang ".

Så jeg tror at olug bør få flere møter av karakter av åpen bunker og " Install
Party" Altså hyppigere møter uten noen spesielle temaer.Ikke direkte
opplæreing, men et sted og en mulighet til å treffe andre for å utveksle
tips,triks og erfaringer. Mer sosialt enn annet.
Dette i tilleg til de vanlige.
Mye vil nok hjelpe om man fikk " Avmystifisert " Linux og Linux brukere.
Ikke alle er Geeks og nerder og føler derfor at de ikke har noe hos fks. olug
å gjøre.
Ps.
Til de som måtte være interessert.
Jeg har fått installert SUSE Linux 9.0 pro på min bærbare.

--
Bob Bengtson
Sysop

Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.