[Olug-list] Hva ønsker vi av OLUG ?

Kjell Arne Rekaa kjell.arne.rekaa at infologic.no
11 Nov 2003 01:55:24 +0100

On Sat, 2003-11-08 at 16:35, Bob Bengtson wrote:
> Hei
> Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen, m=
en siden
> jeg har fått noen i bedriften der jeg jobber (Oslo Sporveier,Sporvogn=
) til å
> installere Linux på sine hjemme maskiner vil jeg dele noen reaksjoner=
 fra dem
> og megselv om Linux og Olug.
> For å øke utbredelsen av Linux og interessen for Linux,må man beg=
ynne hjemme.
> På hjemme maskiner, og der dominerer Windows.

VELDIG bra!
Dette burde flere av oss gjøre - hjelpe kollegaer med Linux
innstallasjoner.  Jeg har også syslet med tanken, som en før meg, om at
det ville vært morsomt og arrangert en Linux install kveld på en skole,
med tilbud til både lærere, skolemaskiner, og private maskiner som folk
kan ta med seg.

En god ide om flere av oss kunne stille opp på en sånn tilstelning, og
hjulpet interreserte nybegynnere i gang. HOWTO do it:
http://www.netday.net.nz/infodocs/planning.html

Jeg savner forøvrig en grundig HOWTO eller dokument, som beskriver
DETALJERT forskjeller mellom f.eks. OpenOffice og MS Office.

Eksempel:

MS Word						OpenOffice.org Writer:
-----------------------------------------	------------------------
File -> Page					Format -> Page

Ja, ja, ja, jeg er OGSÅ VELDIG enig i at "Format -> Page" er mer logisk
inndeling - men en kortfattet "Reference Guide" for Linux/Gnome/OO/OSS
Newbies ville vært gull vært å puttet i hånden på en skeptisk nybegynner
som tar opp alle(?) eller de fleste forskjeller - mye er jo veldig likt!

Ellers vil jeg tipse om dette fantastiske dokumentet:
http://europa.eu.int/ISPO/ida/export/files/en/1603.pdf
Som har utspring fra:
http://www.netproject.com/

Eller for de som vil lese en god, men laaaaang beskrivelse om hva vi må
forvente oss om dataframtiden, og Microsoft i særdeleshet:
http://www.aaxnet.com/editor/edit029.html