[Olug-list] Debian printserver i et windowsnettverk

Joachim Mæland joachim@profine.net
10 Oct 2003 20:36:39 +0200

On Fri, 2003-10-10 at 20:15, Morten M Wiken wrote:

> Nå har jeg knota med config-filer og lest howtoÿer i det uendelige de
> siste dagene, men jeg klarer enda ikke å få debianboksen min til å
> fungere som printserver i nettverket.  Aner ikke om det er feil i
> windows eller i samba, men jeg finner printeren som ¡generic
> dot-matrix printer¡ på boksen gjennom windows i alle fall. Under er e=
> liten oversikt over de forskjellige boksene:

Hvordan er utskriftstjeneste(r) satt opp på Silentbob?

Får du skrevet ut fra Silentbob eller Brodie?

Hvordan ser din smb.conf ut?

Får du noen feilmeldinger når du fors¸ker utskrift fra Wintendoen?

Selv med disclaimeren din, gj¸r jeg oppmerksom på at mange som leser
lista foretrekker postinger som tekst, ikke slikt som dette:

<M$ Outlook-s¸ppel>

style=3D'font-size:1=
0.0pt;
font-family:Arial'>Disse tre boksene skal i f=F8lge mine intensjoner
class=3DSpellE>printe</span> problemfritt p=E5 en HP <span
class=3DSpellE>D=
eskjet</span>
840C som st=E5r kobla til <span class=3DSpellE>printserveren</span>
class=3DSpellE>Silentbob</span> (kj=F8rer <span
class=3DSpellE>Debian</span=
> med

</M$ Outlook-s¸ppel>

¨nsker du hjelp b¸r, du ikke forutsette at leserne dine benytter samme,
(borkne i manges ¸yne), epostklient som deg. Mange benytter klienter
hvor slike postinger blir bortimot uleselige. Videre er denne typen
postinger sl¸sing med plass og båndbredde, samtidig som det er en
kraftig torn i ¸ynene på oss(TM), som ser slike postinger som resultatet
av M$'s ¸nsker om absolutt monopol.

mvh
Joachim
--