Mandrake 9.2 (var: Re: [Olug-list] MEdlemsmøte 28/10 2003)

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Wed, 22 Oct 2003 23:06:03 +0200

On Wed, 2003-10-22 at 20:48, Per Inge Oestmoen wrote:

> [...]
> ventede SuSE 9.0, som har kjerne 2.4.21, mangler støtte for SATA. Hvi=
> SuSE ikke har lagt SATA-støtte inn i sin kjerne er den ikke der.
> Dermed blir det nok mange, meg selv inkludert, som velger Mandrake i
> stedet. Mandrake-tilhengerne i OLUG kan således triumfere.
>
> Men da vil Power Pack med syv CD'er i pappboks være et nærliggende
> valg, ettersom man med denne får mye funksjonell programvare som ikke
> er i nedlastingsversjonen. Og fri programvare betaler i alle fall jeg
> for med den aller største glede. (Er det forresten noen her som ikke

De tre ISO'ene som kan lastes ned fra nettet er ikke komplette i forhold
til f.eks. lokalisering! Tror blant annet at de norske filene ikke kom
med... Tre CD'er ble for trangt, og så har sikkert markedsavdelingen
deres sagt at "nei, vi skal ikke legge ut mer enn tre ISO'er". Min
nedlastbare (og nedlastet ble den) PowerPack (jeg har nemlig betalt for
sølvmedlemskap) var også på bare tre ISO'er, og under oppgraderingen fra
9.1 spør installasjonsprogrammet etter en fjerde CD...

Så man bør definitivt sette opp urpmi-media med distrib og contrib (der
noen blant annet har lagt ut flere alternative kjerner og ting som
Kroupware) og evt. club_comm:

distrib_9.2:
ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/linux/Mandrake/Mandrake/9.2/i586/Mandrake/R=
PMS

contrib_9.2:
ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/linux/Mandrake/Mandrake/9.2/contrib/i586

club_comm_9.2:
http://BRUKERNAVN:PASSORD@www.mandrakeclub.com/downloads2/comm/9.2/i586

Dermed får man tilgang til alt som finnes på de 7 CD'ene (tror jeg, og
dessuten enda mer som blir lagt ut etterhvert). Man kan da også
oppgradere det som fantes fra før, men manglet på de nye CD'ene ved å
skrive:

urpmi.update -a
urpmi --auto-select --no-verify-rpm

(bare man ikke også har aktivt en plf-kilde, det er ikke alltid at man
ønsker å oppgradere med pakker derfra...)

Hilsen Jan Frederik Solem
(Mandrake-tilhenger og Cooker-misbruker)
http://greenhat.blogspot.com