[Olug-list] Suse 9.0 og Serial ATA

Jørgen Birkhaug post at birkhaug.no
Wed, 25 Feb 2004 11:42:10 +0100

Siterer Per Inge Oestmoen <pioe@coldsiberia.org>:

> Hei!
>
> Er det noen som har prøvd Suse 9, med originalkjernen, å kjøre på en
> Serial ATA disk? Jeg vet at kjerne 2.4 ikke støtter dette, men Suse
> har etter sigende kompilert inn støtte for noen X-kontrollere.
>
> Hovedkortet mitt er forøvrig Asus P4PE, som nettopp har en innebygget
> SATA-kontroller. Dette kortet er sannsynligvis utbredt blant
> Linux-brukere, så det er kanskje noen av dere som har forsøkt å bruke
> det med SATA disker med Linux som operativsystem?
>
> Det er selvfølgelig også interessant å høre om Mandrake 9.2 støtter
> [...]

Jeg kjenner verken til SuSe eller Mandrake men selv kjører jeg med 2.6 (vanilla)
og Andrew Morton sine patcher på en Silicon SATA-kontroller (no-raid) og det
fungerer glitrende:

http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/akpm/patches/

2.4 og 2.6 (uavhengig av distro) burde ha mer en nok støtte for
Promise-kontrolleren din.

--Jørgen