[Olug-list] Opprop til mobilisering.

jarle@bjorgeengen.net jarle at bjorgeengen.net
Tue, 18 May 2004 15:52:20 +0200 (CEST)

On Tue, 18 May 2004, Jørgen Birkhaug wrote:

> Kan du forklare meg - helst med så enkle ordvalg som mulig - problemstillingen
> slik at jeg kan forstå hvorfor jeg straks må mobilisere?

Vel, i korte trekk dreier det seg om hvorvidt det skal være mulig å ta
patent på programvare. For en tid tilbake stemte europa-parlamentet
(tilsvarende vårt Storting i Norge) i mot et lovforslag som gikk ut på at
programvare kunne taes patent på. Nå er ikke jeg noen ekspert på EU
administrasjonen, men slik jeg har forstått det, er altså Europarådet det
som tilsvarer vår regjering, men i europeisk sammenheng.

Det viser seg at europarådet , under sterk påvirking og lobbyvirksomhet
fra komersielle programvare-leverandører (Microsoft sponser europarådet)
har satt igang et råkjør for å få vedtatt et annet lovforslag som i
prinsippet går går enda lenger enn det lovforslaget som eu parlamentent
stemte imot, når det gjelder tillatelse til å ta patent på programvare.

I praksis kan dette få store konsekvenser, for  fri programvare. Hvis man
tar det til ytterste konsekvens, betyr det at et eller annet selskap kan
ta patent på en while løkke, eller en if , then else konstruksjon, og at
alle som ønsker å benytte dette må betale en avgift til patent-innehaver.

De eneste som garantert kommer til å tjene på dette fra dag 1, er
advokatene.

> Samtidig ønsker jeg også informasjon om _hvordan_ jeg skal mobilisere? Hva kan
> jeg gjøre?
Send en e-mail til statministeren :-) Det gjorde jeg. (Har ikke fått noe
svar da lol )

Hvis mange nok gjør det, kan det jo hende at det blir lagt merke til.

Avstemmingen i eurparådet er idag, så det blir jo spennende å se hva som
skjer videre.

Sannsynligvis har ikke Norge så mye å si i denne sammenhengen, vi bare må
godta de lover og regler som EU finner det for godt å vedta. Men vi kan jo
si hva vi mener.

Mvh Jarle Bjørgeengen