[Olug-list] Opprop til mobilisering.

Marius Mathiesen marius at friskbris.no
Tue, 18 May 2004 14:56:25 +0200 (CEST)

> Problemet er at EU er et politisk system hvor det er faktisk mulig =E5
> kuppe de bestemmende politiske organer. Det er denne overnasjonale
> makt som er roten til problemet, og som m=E5 brytes.
>
> Overnasjonaliteten gj=F8r det mulig =E5 skaffe seg kontroll over hele
> EU-omr=E5dets lovgivning ved =E5 p=E5virke beslutningsprosessene p=E5 t=
oppen,
> som ovenikj=F8pet ikke engang er utf=F8rt av folkevalgte.

S=E5nn rett f=F8r denne tr=E5den blir helt off-topic... Jeg tilh=F8rer de=
 som enn=E5
ikke har bestemt meg om EU (ikke helt sant, les neste avsnitt), og en av
de tingene som gj=F8r meg mest skeptisk er s=E5nne bombastiske utsagn som=
 at
overnasjonal makt er farlig. Det finnes omr=E5der der overnasjonale organ=
er
m=E5 til, for eksempel milj=F8vern. I s=E5nne saker har vi (dvs. politike=
rne
v=E5re) et ansvar for =E5 se ting i en st=F8rre sammenheng enn den nasjon=
ale, og
man er n=F8dt til =E5 forplikte seg. Hvis vi forventer at andre land skal
f=F8lge vedtak de er uenige i er vi n=F8dt til =E5 gj=F8re det samme.

N=E5r det er sagt er denne konkrete saken tunga p=E5 vektsk=E5la for meg =
forhold til EU-saken. Hvis det er den sponsoren som har mest spenn (les
Microsoft) som bestemmer politikken blir fora som EU en vits, og langt
skumlere enn =E5 ikke ha s=E5nne fora. Men for meg er det viktig =E5 skil=
le
prinsipielle argumenter (for eller mot overnasjonal styring) fra
konkrete/pragmatiske argumenter (som at EU i virkeligheten er et korrupt
byr=E5krati som undergraver demokratiet).

--=20
The trouble with being in the rat race is that even if you win, you're
still a rat. - Lily Tomlin

Please note that all email to this address will be scanned for spam.