[Olug-list] Opprop til mobilisering.

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Tue, 18 May 2004 16:24:26 +0200

jarle@bjorgeengen.net wrote:

> Høres ut som EU har et større problem enn software-patenter da :-(

Absolutt.

> Høres faktisk pill råttent ut. Det finnes faktisk eksempler på at sånne
> konstruksjoner ramler sammen ved vedvarende sterk offentlig oppmerksomhet.

Det er nettopp offentlighetens våkenhet, engasjement og handling som
kan få slike udemokratiske institusjoner til å ramle sammen og
forhåpentligvis erstattes av mer demokratiske sådanne, som gir /reell/
medbestemmelsesrett.

> Så spørsmålet vi bør stille oss er vel kanskje. Hva kan vi gjøre for å
> skape offentlig oppmerksomhet om denne saken ?

Snakke om den til så mange vi kan. Hele tiden stille spørsmål ved
maktapparatets og samfunnsinstitusjonenes legitimitet, og samtidig
være helt demokratiske og dønn saklige. Få folk til å forstå at "makt"
og "lov" er noe annet enn "rett" og "rettferdighet."

Det var ikke lenge siden min mor gikk forbi en politibil her i en av
Norges store byer. Hun fikk da se at en stor og sterk politimann holdt
i en spinkel tenåringsgutt. Politimannen vred armene bak på guttens
rygg, uten at gutten gjorde noen motstand, og det var tydelig at
politimannen gjorde dette med stort velbehag og gledet seg stort over
sin bruk av makt. Min mor var den eneste som snakket ut, og sa med høy
stemme: "Hva galt har denne gutten gjort?" Øyeblikkelig var det mange
av de omkrignstående som "våknet opp" og sa: "Han har ikke gjort
noenting!"

Én persons uvilje mot å akseptere maktmisbruken fikk stoppet den, og
eksemplet viser at både på mikroplanet og ellers er avsløring og det
at folk setter grenser for hva makten kan gjøre er hva som hjelper.
Demokratiets store svøpe er at det skaper en mennesketype som nesten
ikke er i stand til å forestille seg at mennesker og institusjoner som
innehar makt kan misbruke denne. Det oppstår en kultur hvor flertallet
automatisk tror at de som forvalter makt er rettferdige og vil oss
alle vel. Dessverre er det ikke slik, og spesielt ikke dersom makten
fjernes fra folkevalgt kontroll. Men demokratiet lærer oss at vi skal
være /lydige/, og blindt akseptere hva makthaverne bestemmer. I et
åpent diktatur er alt mye ærligere. I det diktatoriske Sovjetunionen
visste alle at myndighetene og deres talerør representerte
/interesser/, og følgelig ikke var nøytrale. I et demokrati fremdyrkes
troen på maktens rettferdighet, fordi det gjennomtrengende budskap er
at det i alle situasjoner må søkes /kompromiss/. Den triste realitet
er at når et kompromiss inngås, er det den sterke part som vinner på
det, men i den demokratiske kultur ser ikke borgerne dette så lett.

Mange har med rette sagt at det beste med demokratiet er at alle andre
kjente systemer er verre. Sannsynligvis er dette riktig, men en kan
også si at demokratiet, i sitt negative aspekt med folkelig
kompromissvilje og lydighet overfor falske autoriteter og utilbørlig
maktbruk, bærer i seg kimen til sin egen undergang. Hvorfor? Fordi når
troen på makthaverne og myndighetenes iboende rettferdighet blir så
stor at folket sovner og ikke lenger reagerer på maktmisbruk og
urettferdighet, så beredes grunnen for demokratiets undergang.

Personlig vurderer jeg det dithen at fremveksten av overnasjonale
organer som står utenfor folkevalgt kontroll, og som er påvirkelige
for økonomiske interesser og andre krefter som står for ting vi ikke
bør ønske oss, er et trekk i dette bildet. Når folk ikke ser hvor
udemokratisk overnasjonaliteten blir, og fortsetter å tro på et
ikke-eksisterende demokratisk potensiale, ser vi hva som i verste fall
kan skje.

Hvis altså folk ikke våkner opp av sin aksepterende og lydige
dvaletilstand før det er for sent. For folk /må/ reagere. Fortsatt er
det ikke et bedre system enn det reelle demokratiet, men for at det
skal fungere må borgerne bli mye mer våkne. Flere må våge å si nei til
maktmisbruk og urettferdighet, og være villige til å avsløre den slik
at den kan stoppes.

Per Inge Østmoen