[Olug-list] Opprop til mobilisering.

jarle@bjorgeengen.net jarle at bjorgeengen.net
Tue, 18 May 2004 18:24:16 +0200 (CEST)

> Snakke om den til så mange vi kan. Hele tiden stille spørsmål ved
> maktapparatets og samfunnsinstitusjonenes legitimitet, og samtidig
> være helt demokratiske og dønn saklige. Få folk til å forstå at "makt"
> og "lov" er noe annet enn "rett" og "rettferdighet."

Nettopp.

> Det var ikke lenge siden min mor gikk forbi en politibil her i en av
> Norges store byer. Hun fikk da se at en stor og sterk politimann holdt
> i en spinkel tenåringsgutt. Politimannen vred armene bak på guttens
> rygg, uten at gutten gjorde noen motstand, og det var tydelig at
> politimannen gjorde dette med stort velbehag og gledet seg stort over
> sin bruk av makt. Min mor var den eneste som snakket ut, og sa med høy
> stemme: "Hva galt har denne gutten gjort?" Øyeblikkelig var det mange
> av de omkrignstående som "våknet opp" og sa: "Han har ikke gjort
> [...]

En bra sammenligning.

> Mange har med rette sagt at det beste med demokratiet er at alle andre
> kjente systemer er verre. Sannsynligvis er dette riktig, men en kan
> også si at demokratiet, i sitt negative aspekt med folkelig
> kompromissvilje og lydighet overfor falske autoriteter og utilbørlig
> maktbruk, bærer i seg kimen til sin egen undergang. Hvorfor? Fordi når
> troen på makthaverne og myndighetenes iboende rettferdighet blir så
> stor at folket sovner og ikke lenger reagerer på maktmisbruk og
> urettferdighet, så beredes grunnen for demokratiets undergang.

Det er vel kanskje fordi enkelt-inidvidet i demokratiet ikke ønsker å være
seg sitt ansvar bevisst at slik lydighet oppstår. Demokratiet forutsetter
jo deltakelse fra "folket". Med litt mere engasjement og refleksjon fra
folk flest, tror jeg demokrati kan bli bra.

Massemedienes tabloide fremgangsmåte er muligens ikke særlig fremmende for
reell refleksjon i dybden da :-/

> Personlig vurderer jeg det dithen at fremveksten av overnasjonale
> organer som står utenfor folkevalgt kontroll, og som er påvirkelige
> for økonomiske interesser og andre krefter som står for ting vi ikke
> bør ønske oss, er et trekk i dette bildet. Når folk ikke ser hvor
> udemokratisk overnasjonaliteten blir, og fortsetter å tro på et
> ikke-eksisterende demokratisk potensiale, ser vi hva som i verste fall
> kan skje.

Ja, og denne saken er jo et glimrende eksempel på det.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Jarle Bjørgeengen