[Olug-list] Opprop til mobilisering.

Marius Mathiesen marius at friskbris.no
Tue, 18 May 2004 16:03:15 +0200 (CEST)

Per Inge Oestmoen skrev:
> I virkelighetens verden harmonerer sentralisert politisk makt med
kommersielle og andre autorit=E6re og udemokratiske tendenser. Man f=E5r
raskt problemer med kjensgjerningene hvis man vil gj=F8re gjeldende at
overnasjonale organer, som typisk st=E5r langt utenfor folkevalgt
> kontroll, ivaretar sentrale fellesskapshensyn bedre enn nasjonal
lovgivning. Ganske visst er det mange som vil ha oss til =E5 /tro/ dette,
men det betyr ikke at det er slik.

Helt enig med deg i at det er et formidabelt demokratiproblem at
overnasjonale organer st=E5r langt utenfor folkevalgt kontroll. For meg b=
lir
dette syretesten p=E5 om det er fornuftig demokratisk praksis =E5 overf=F8=
re
myndighet til slike organer: dersom det er kommersielle krefter som styre=
beslutningene er disse organene mye verre enn alternativet. Og dette er
vel et gjennomg=E5ende tema i globaliseringsdebatten: at overnasjonale fo=
ra
tjener de store firmaene og vestlige landene p=E5 bekostning av blant ann=
et
verdens fattige og milj=F8et.

Ettersom vi etter min mening diskuterer de praktiske problemene med
overnasjonale organer (i motsetning til idealistiske/naive tanker om et
overnasjoalt fellesskap) blir nettopp _praksisen_ viktig. Og det er da
beslutninger som den vi diskuterer her taler sitt tydelige spr=E5k.

> Verden er sjelden s=E5 enkel som den kan se ut som, og den er mye mer
> komplisert enn enkelte vil ha oss til =E5 tro.

Skikkelig bra sagt!

--=20
Marius