[Olug-list] dd

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Mon, 08 Nov 2004 22:28:33 +0100

Torbjørn Heltne wrote:

>Hei folkens!
>
>Jeg skal lage en "eksakt kopi" av en disk og har forsåvidt satt i gang=
 allerede med dd. (Ja, det er to identiske disker) Jeg innbilte meg at det skulle ta litt tid siden det er 80GB disker det er snakk om, men makan...

>I min uvitenhet satte jeg blocksize til 8192. Jeg vet ikke helt hvorfor =
jeg brukte *det* tallet akkurat - syntes det hørtes passe ut. Nå har diskene knatret i et par timer(!) og jeg kunne likt å visst hvor lenge jeg skal forvente at det tar.

>Er det noen her som kan presentere en passende tommelfingerregel, veldig=
 gjerne en som tar litt hensyn til throughputtallet fra hdparm

bs=1024k pleier å gjøre susen,

Jarle