[Olug-list] dd

Andreas Øye aoy at running-it.net
Mon, 8 Nov 2004 22:31:22 +0100

On Mon, Nov 08, 2004 at 08:00:43PM +0000, Torbj�rn Heltne wrote:

> Hei folkens!
>
> Jeg skal lage en "eksakt kopi" av en disk og har forsåvidt satt i =
gang allerede med dd. (Ja, det er to identiske disker) Jeg innbilte meg at det skulle ta litt tid siden det er 80GB disker det er snakk om, men makan...

> I min uvitenhet satte jeg blocksize til 8192. Jeg vet ikke helt hvorfor=
 jeg brukte *det* tallet akkurat - syntes det hørtes passe ut. Nå har diskene knatret i et par timer(!) og jeg kunne likt å visst hvor lenge jeg skal forvente at det tar.

> Er det noen her som kan presentere en passende tommelfingerregel, veldi=
g gjerne en som tar litt hensyn til throughputtallet fra hdparm [t|T]

Husker ikke helt, men lurer på om ikke blocksize på 1M elns var
mye nærmere optimalt. Testing vil gi svaret på det. Du kan ta kjøre en
vmstat 1 og se på tallene for bi og bo (blocks in og out) og regne ut hvor
lang tid det vil ta. (mens dd jobben pågår)

--
mvh.
Andreas Øye			aoy@running-it.net