[Olug-list] Linux og RAID

Hector Fuentes hfuentes at ikt-link.no
Sun, 17 Oct 2004 22:02:46 +0200

Hei

Jeg kommer til =E5 implementere en RAID l=F8sning, men jeg har v=E6rt litt =
uheldig fordi jeg har pr=F8vd et HighPoint RocketRaid 1640. Jeg har konfigu=
rert dette kortet som RAID-5 med 3 harddisker, men n=E5r jeg skal partisjon=
ere ser jeg de 3 harddiskene og ikke som en enhet som det skulle n=E5r man =
bruker et RAID kort.

Jeg har lest FAQ p=E5

http://www.highpoint-tech.com/USA/flinux_general.htm

og st=E5r dette:

Question: I have created a RAID array using the HighPoint host adapter's BI=
OS utility. However, Linux does not seem to recognize this array - it recog=
nizes the disks separately. Why is this?

Answer: Linux kernel has built-in IDE support for many of HighPoint HPT3xx =
IC (chipsets). However, it does not support our products native RAID functi=
ons. The built-in IDE support must be disabled in order to use the HighPoin=
t RAID driver. Please refer to the installation guide included in each driv=
er download for more information.

Selvf=F8lgelig har jeg brukt google.com for finne informasjon, men jeg har =
ikke funnet noe som hjelper til =E5 l=F8se dette problemet p=E5 Debian. Jeg=
 testet Suse 9.1 og Win (ikke si noe om det, hehe) og har ikke noe problem.

Jeg vil kj=F8re en ny installasjon av Debian Sarge og derfor ber jeg om tip=
s for =E5 kunne bruke dette kortet og installere med en gang p=E5 en RAID-5=
 l=F8sning.=20

Jeg er villig til =E5 bruke et annet kort hvis dette blir mye tull for meg =
:)

Jeg har sett at HighPoint RocketRaid 1820A har drivere for Debian

http://www.highpoint-tech.com/USA/rr1820a.htm

Hva synes dere om dette kortet eller b=F8r jeg velge et annet?

--=20
Med vennlig hilsen

Hector Fuentes
Ole Brummsvei 22