[Olug-list] Linux og RAID

olug@asgeirnilsen.com olug at asgeirnilsen.com
Sun, 17 Oct 2004 22:58:14 +0200

On Sun Oct 17th, Hector Fuentes wrote:
> Hei
>
> Jeg kommer til å implementere en RAID løsning, men jeg har vært litt
> uheldig fordi jeg har prøvd et HighPoint RocketRaid 1640. Jeg har
> konfigurert dette kortet som RAID-5 med 3 harddisker, men når jeg
> skal partisjonere ser jeg de 3 harddiskene og ikke som en enhet som
> det skulle når man bruker et RAID kort.

Den generelle anbefalingen hva gjelder Linux og RAID, er at MEDMINDRE
du har behov for:

* Battery-backed writeback cache
* Hot-plug av enheter

Så er Linux SOFTWARE RAID (md-driveren) den beste, og også raskeste
løsningen.

På min AMD Athlon(tm) XP 2000+ gjøres RAID5-sjekksummen med en ytelse
på 1325.600 MB/sec, altså ganske så mye raskere enn disk-I/O.  Mer om
RAID-ytelse finner du på http://spamaps.org/raidtests.php

Jeg finner ikke noe spesifikt om 1640 på http://linux.yyz.us/sata/ men
hvis du ser diskene separat som device-enheter, så burde MD fikse
biffen.  Får diskene /dev/hd*-adresser?  Hvis ikke kan det hende du må
gjøre noe initrd-magi hvis du skal boote fra RAID'et.

> Jeg vil kjøre en ny installasjon av Debian Sarge og derfor ber jeg
> om tips for å kunne bruke dette kortet og installere med en gang på
> en RAID-5 løsning.

Hvordan Sarge settes opp med dette må andre svare på; under FC1 er
RAID-oppsett barnemat under installasjonen.

> Jeg er villig til å bruke et annet kort hvis dette blir mye tull for meg :)
> Hva synes dere om dette kortet eller bør jeg velge et annet?

Såfremt kortet virker, ville jeg kanskje bruke pengene på ekstra
disker i stedet -- 3 disker er mer eller mindre minimum for RAID5 --
jo flere, jo bedre.

PS!  Husk å sette opp LVM etter at du har fått /dev/md0 oppe å stå.
Du vil takke deg selv uendelig mange ganger for dette i ettertiden.

--
Asgeir S. Nilsen