[Olug-list] Grafikk-problem

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Fri, 15 Apr 2005 17:41:02 +0200

Hei!

Jeg har problemer med min Suse Linux 9.2-installasjon.

Hva som skjer, er at skjermkortet ofte ikke får kontakt med skjermen,
og i stedet kommer meldingen "no signal" opp på skjermen.

Skjermen er en Eizo L557, skjermkortet er et Matrox Millennium G550.
Det spiller ingen rolle for ovennevnte problem om den kjøres inn på
analog eller digital utgang.

Problembeskrivelse:

La oss si at jeg starter 10 ganger. Da kan jeg i gjennomsnitt regne
med at maskinen starter, Linux booter og kommer opp, men like før
Linux' "splash screen" kommer opp og X-serveren skal ta over (regner
jeg med) kutter skjermen ut, og signalet forsvinner.

Dermed sitter jeg og ser på en blank skjerm, og må ta omstart, gjerne
flere ganger inntil skjermkortet endelig klarer å gi signal til
skjermen. Noen ganger virker det ved første omstart, andre ganger må
jeg boote fire-fem ganger før det blir kontakt med skjermen.

Det er sannsynlig at det er Suse's nye Xorg-server, som erstattet
XFree86, som er årsaken til kalamiteten. På Suse 9.1, som altså hadde
XFree86, var og er det ingen problemer.

Er det noen som kjenner systemet, som vet hva som skjer, og hvilke
konfigurasjonsfiler som må justeres for eventuelt å gjøre noe med
denne tidkrevende og særdeles upraktiske feilen?

Per Inge Østmoen