[Olug-list] Wiki til teknisk dokumentasjon

Marius Mårnes Mathiesen marius at friskbris.no
Thu, 22 Sep 2005 08:58:20 +0200 (CEST)

On Wed, September 21, 2005 23:26, Jan Frederik Solem said:
> Har du sett trac - "Integrated SCM and Project Management"? Se:
> http://www.edgewall.com/trac/

> Ikke sikkert at trac dekker alle de behovene du angir, og man bruker
> dessuten ennå versjonsnummer 0.x uten at det trenger å bety a=
ll verden.
> 0.8.x virker iallfall ganske stabilt, uten at jeg har gjort noe mer enn
> å eksperimentere litt med det. Har ikke forsøkt å sammen=
ligne med
> rendyrkede wiki'er.

Jeg har brukt trac et halvt års tid, og den er helt stabil og kul. Den er temmelig konsentrert
rundt Subversion og har et ganske fett bugtracking-system, det er hovedgrunnen til at jeg bruker
den. Fx lager jeg Wiki-sider med dokumentasjon osv., linker dette til tickets i
bugtrackingsystemet (bare skriv #<ticketnummer> i Wiki-en, så lager trac linker for deg) og
revisions i Subversion (skriv [<revisjonsnummber>] så får du linker inn i Subversion).  Hvis man
ikke ønsker seg bugtracking og Subversion-integrasjon blir kanskje Trac litt mye.

Trac er inspirert av MoinMoin (http://moinmoin.wikiwikiweb.de/) både i features og syntaks.
MoinMoin er, som Trac, skrevet i Python, har tilgangslister og masse annet snasent - uten at jeg
har prøvd den.

Ellers har jeg brukt PHPWiki en stund (gammel versjon), og den har funka helt greit men ikke mer
enn det.

Dagens favoritt for meg er Instiki. Kule features, ser ikke ut som en dass. Men først og fremst
skrevet i Ruby on Rails, og satt opp på en, to... there is no step three. Instiki bruker en
objektdatabase til lagring og kommer med sin egen webserver. For å kjøre Instiki under Apache må
du derfor sette opp en proxy-regel som proxyer for porten Instiki kjører på til port 80.

Hilsen Marius

--
This email may not be fit for any particular purpose.
http://friskbris.no/blog/