[Olug-list] Trådløst ethernet

Torbjørn Heltne torbjorn.heltne at amelektronikk.no
Sun, 26 Feb 2006 23:17:28 +0100

Hei folkens!

Jeg prøver meg litt på trådløst nett på linuxmaskiner, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål:

a)
Jeg har satt opp en maskin med et USB nettkort fra 3Com (3crwe254g72) vha ndiswrapper. Nettet mitt har WPA-kryptering.
Det fungerer iofs, men jeg ser at CPUbelastningen på denne maskinen går helt i taket når jeg kjører mye trafikk - kopiering av store filer f.eks.
Er dette "sånn er det bare"? Kan det være at en god del av denne lasten er relatert til WPA-krypteringen?

b)
Jeg prøver også å finne et PCI-kort for trådløst 802.11g nett, som kan WPA, har et chipset som har god linuxstøtte - og som er til salgs her til lands. Jeg har funnet bl.a. dette:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301248&view=detailed
som ser ut til å oppfylle kravene mine. På papiret ihvertfall.
Synspunkter? Alternativer?

--
Torbjørn Heltne