[Olug-list] Trådløst ethernet

Jon Anders jaskorpe at start.no
Mon, 27 Feb 2006 00:33:52 +0100

Torbjørn Heltne wrote:
> Hei folkens!
>
> Jeg prøver meg litt på trådløst nett på linuxmaskiner, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål:
>
> a)
> Jeg har satt opp en maskin med et USB nettkort fra 3Com (3crwe254g72) vha ndiswrapper. Nettet mitt har WPA-kryptering.
> Det fungerer iofs, men jeg ser at CPUbelastningen på denne maskinen går helt i taket når jeg kjører mye trafikk - kopiering av store filer f.eks.
> Er dette "sånn er det bare"? Kan det være at en god del av denne lasten er relatert til WPA-krypteringen?

F.eks. har vel ipw2200 noko i hardware for å lette på CPUen sitt arbeid
med wpa. Rart om andre også ikkje har det.
Ellers er det forholdsvis stor forskjell på wpa og wpa2, så det kan jo
kanskje hende det vil hjelpe litt på belastninga om du bruker tkip.

> b)
> Jeg prøver også å finne et PCI-kort for trådløst 802.11g nett, som kan WPA, har et chipset som har god linuxstøtte - og som er til salgs her til lands. Jeg har funnet bl.a. dette:
> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301248&view=detailed
> som ser ut til å oppfylle kravene mine. På papiret ihvertfall.
> Synspunkter? Alternativer?

Det kortet har eg sjølv og det har virka heilt fantastisk til no. Og det
beste er at Ralink har gitt ut driveren i GPL no og eit uavhengig
prosjekt har tatt over utviklinga. Det skjer ganske mykje i CVS no, men
desverre ingen release endå.
Her kan du finne meir informasjon: http://sourceforge.net/projects/rt2400/
I CVS har dei rt61 som er basert på Ralinkdriveren (og fungerer veldig
bra), og  rt2x00 som er den nye driveren som skal gjelde for dei fleste
chipseta som kjem frå ralink (men som ikkje ser ut til å fungere heilt
endå for akkurat det kortet).
Pass på at det ser ut som om rt61 set farta på kortet til 1Mbps
automatisk, og at ein må sette den til 54 sjølv (iwconfig ra0 rate 54).

Håper du gjer eit lykkelig kjøp.
MVH Jon Anders Skorpen

--
Dieses Scheißleben ist wirklich gemein