[Olug-list] Trådløst ethernet

Nicolai Langfeldt nicolai at linpro.no
Mon, 27 Feb 2006 08:22:38 +0100

Torbjørn Heltne wrote:
> Hei folkens!
>
> Jeg prøver meg litt på trådløst nett på linuxmaskiner, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål:
>
> a)
> Jeg har satt opp en maskin med et USB nettkort fra 3Com (3crwe254g72) vha ndiswrapper. Nettet mitt har WPA-kryptering.
> Det fungerer iofs, men jeg ser at CPUbelastningen på denne maskinen går helt i taket når jeg kjører mye trafikk - kopiering av store filer f.eks.
> Er dette "sånn er det bare"? Kan det være at en god del av denne lasten er relatert til WPA-krypteringen?

Selv bruker jeg hverken USB eller kryptering og har ingen CPU-problemer O:-)

Generelt: USB er en uting.  Maskinen min bruker også masse CPU for
håndtering av USB (scanner eller mp3 spiller).  Dessuten er så godt som
_alt_ av WiFi kort så presset på pris at CPUen din må gjøre det meste av
arbeidet.

> b)
> Jeg prøver også å finne et PCI-kort for trådløst 802.11g nett, som kan WPA, har et chipset som har god linuxstøtte - og som er til salgs her til lands. Jeg har funnet bl.a. dette:
> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301248&view=detailed
> som ser ut til å oppfylle kravene mine. På papiret ihvertfall.
> Synspunkter? Alternativer?

Kikk på http://users.linpro.no/janl/hardware/wifi.html.  Jeg tror det
kortet du refererer til er helt greit og fint. Chipset-produsenten er
hvertfall Linux-vennlige.

Nicolai