[Olug-list] Ordresystem/databaseverktøy

Dag Sverre Seljebotn dagss at student.matnat.uio.no
Mon, 17 Jul 2006 13:25:36 +0200

I deltidsjobben min er de på utkikk etter et verktøy for å holde styr på
cateringvirksomheten sin (jobben er å være IT-ansvarlig på en
folkehøyskole). Kjøkkenet skal legge inn ordrer, overføre
fakturainformasjon til kontoret (vel, automatisk) og kunne endre hva som
bestilles, priser etc.

Vi er vel der majoriteten tyr til Access med litt stygg Visual
Basic-kode for ekstrafunksjoner på grensesnittet ++. Noen som vet om
gode åpne løsninger? Har kikka litt rundt og sitter igjen med følgende
alternativer:

- Finne "Open source order management system", som er tilpasset nøyaktig
denne oppgaven. Har bare ikke funnet det...
- OpenOffice.org Base, gjerne med MySQL-backend. Dette gir antagelig en
løsning veldig tilsvarende Microsoft Access.
- Lage noe fra scratch (dvs. stort sett lage et GUI og koble til en
database i MySQL el. Postgres). (Ikke noe problem for min del, men det
er dumt å starte noe jeg personlig liker best men som de ikke har
ressurser til å vedlikeholde hvis noe må gjøres en gang langt i
framtida. Pluss det tar antagelig minst like lang tid som alt. 2. Pluss,
jeg er en kronisk generaliserer og ender antagelig opp med å lage 1) og
bruke masse tid).

Spesielt punkt 1 er interessant, noen som vet om noe? Evt. erfaringer
med Base eller andre "desktop RDBMS-er"? (ser at det finnes et par til
Access-kloner)

Hilsen
Dag Sverre Seljebotn