[Olug-list] Nettverkskort dropper ut

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Wed, 26 Jul 2006 20:01:42 +0200

Hei!

Jeg bruker SuSE Linux 9.3 og 10.1, alternerer mellom disse to. For
øyeblikket har jeg sistnevnte installert. Den har en del problemer med
Yast, men er ellers fin på mange måter. Blant annet har den en meget god
Wine.

Men med SuSE 10.1 opplever jeg at et nettverkskort ikke virker. Det
samme kortet virker uten problemer i SuSE 9.3. Jeg lurer derfor på hva
som er forklaringen, og hva jeg må gjøre for å få nettverkskortet til å
virke også under SuSE 10.1.

Det er en mulighet for at nettopp dette nettverkskortet ikke virker
under SuSE 10.1, og i så fall må jeg bare kjøpe et nytt.

Følgende bilde viser at maskinen har to nettverkskort installert, og du
ser hvilke det er på dette bildet:

http://www.coldsiberia.org/linux/network_cards1.jpg

ASUS-kortet er innebygget i hovedkortet, og virker alltid. Det er når
jeg i stedet ønsker å bruke Davicom-kortet at problemene oppstår. Jeg
går til BIOS, og frakobler der ("Disable") det integrerte
nettverkskortet fra ASUS. Da blir ASUS-kortet ikke listet opp.

Så restarter jeg maskinen, og Davicom-kortet registreres uten
vanskeligheter. Men, etter noen sekunder dropper kortet ut, og alle
nettverksforbindelser brytes. Det lar seg ikke restarte, og jeg har
blitt nødt til å bruke det integrerte kortet når jeg bruker SuSE 10.1.
Mens det altså virker helt problemfritt i SuSE 9.3.

Hva er forklaringen?

Og hva er botemiddelet?

Det rare er at kortet virker under SuSE 9.3, men ikke under 10.1, og at
det integrerte kortet altså virker helt fint.

- Kan det være en feil i SuSE 10.1 som bare berører dette kortet?

- Er det noen spesielle forhold i brannmuren i SuSE 10.1 som gjør at man
må til med noen spesielle innstillinger for å få eventuelle
tilleggs-nettverkskort til å virke?

- Er forholdet at det aktuelle Davicom-kortet ikke støttes i SuSE 10.1,
slik at jeg blir nødt til å kjøpe et nytt nettverkskort?

Per Inge Østmoen