[Olug-list] Nettverkskort dropper ut

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Wed, 26 Jul 2006 22:21:39 +0200

Per Inge Oestmoen wrote:
> F=F8lgende bilde viser at maskinen har to nettverkskort installert, og =
du
> ser hvilke det er p=E5 dette bildet:
>=20
> http://www.coldsiberia.org/linux/network_cards1.jpg
>=20
> ASUS-kortet er innebygget i hovedkortet, og virker alltid. Det er n=E5r=

> jeg i stedet =F8nsker =E5 bruke Davicom-kortet at problemene oppst=E5r.=
 Jeg
> g=E5r til BIOS, og frakobler der ("Disable") det integrerte
> nettverkskortet fra ASUS. Da blir ASUS-kortet ikke listet opp.

Hvorfor =F8nsker du =E5 bruke et 10/100 kort n=E5r du har et 1000 kort? >=
:-)

> Hva er forklaringen?

Davcom kortet har Tulip chipset.  Tulip pleide =E5 v=E6re et fint chipset=
=2E
Men s=E5 kom det 42 kloninger med forskjellige mutasjoner for =E5 gj=F8re=
 det
billigere =E5 framstille kort. N=E5 er det sikkert 4711 forskjellige klon=
er.
S=E5 sist gang tulip kort var _helt_ fint er etter min ringe mening rundt=

1998.

=2E.. men hva venter du av et nettverkskort til 95 kroner? >:-)

Intel 1000 kort har jeg god erfaring med.  Jeg har et vagt minne om at
det er visse bokstavkombinasjoner etter 1000 som er uheldige men jeg
orker ikke =E5 google i varmen.

> - Kan det v=E6re en feil i SuSE 10.1 som bare ber=F8rer dette kortet?

Ja, regresjon i driveren p=E5 grunn av uoversiktelig hardware-situasjon
rundt chipsettet.

Nicolai