[Olug-list] Nettverkskort dropper ut

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Fri, 28 Jul 2006 08:01:26 +0200

Jim Oksvold wrote:

> [...]

(pioe):

> Frakoble hardware i software.

Det var hva jeg gjorde flere ganger, hver gang med det nedslående
resultat at kortet ble registrert, for deretter å droppe ut etter noen
få sekunder.

> Tja - ett kjapt søk på Google:
> Davicom suse 10.1 ethernet
> http://www.suseforums.net/index.php?showtopic=20862
> http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-186430.html
> http://lists.progeny.com/archive/discover-workers/200509/msg00015.html

Med andre ord: Problemet er løst, ettersom dets rot er funnet.

> Sleng det kortet i bingen for miljøavfall og se om du kan finne en gammel HP du kan rive
> ut ethernetkortet fra.

Jeg har ikke slengt det ennå, men har et annet nettverkskort, som
funksjonerte uten problemer:

http://www.pc-express.no/PartDetail.aspx?q=p:252323;c:36171;r:pg

Dessuten har jeg skaffet meg dette, som også virker uten plett og lyte:

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5518

> Hvis du er heldig har du ett Intel kort liggende inne i en PII boks.
> Jeg er ikke ukjent for å kjøpe råttbillig hardware, men selv jeg har grenser.
> 30 kroner er minstepris for ett Ethernetkort :-)
> Livet er for kort for Ethernetkort som ikke bare funker ut av boksen.

Selv unngår jeg "consumer class" produkter på de områdene jeg har litt
peiling og interesse investert. Men datamaskiner har jeg ikke så
voldsomt stor greie på, selv om jeg aldri så mye er Linux-bruker.

> Det blir sikkert fikset i senere versjoner av SUSE, men det er ikke verd bryderiet
> med ett ethernettkort som Linuxfolk har problemer med å få til å virke.

Du mener: Som /selv/ Linuxfolk har problemer med å få til å virke.

> Det blir som å ha en bil med dårlig bensinpumpe -
> Den stopper på Dovre når det er minus 32 :-(

Det er da mye bedre med en bil som stopper på minus 32, enn en som
stopper på minus 52. I sistnevnte tilfelle stopper bilen midt i
ødemarken under forhold hvor død og fordervelse er sannsynlig. Men er
det bare minus 32, er det jo ingen fare hvis man bare har kledd seg i
noe annet enn pendressen med lakksko. Best er selvsagt bilen som ikke
stopper i det hele tatt.

Heldigvis omkom jeg ikke da nettverkskortet streiket, men ubehagelig var
det. Når ting som må virke ikke virker, kan det bli snakk om økonomiske
tap.

Per Inge Østmoen