[Olug-list] Emacs, ssh, og ÆØÅ

Gaute Amundsen gaute at div.org
Fri, 10 Mar 2006 21:11:47 +0100

En gjennganger som FAQen behandler til fulle skulle man tro..

Men nei.. Jeg har i alle fall ikke klart å finne noe.
Kansje jeg har oppdaget et nytt og orginalt tegnsett problem :)

Av en eller annen grunn har jeg det for meg at ssh kansje har noe med saken å
gjøre.

Jeg har følgende symtomer:
(Håper de odde glyphene overlever som email)

Jeg åpner en ny buffer, og forsøker å skrive æøå, så henger emacs seg, og
"minibufferen" viser 'Ã-'. Jeg må trykke C-g for å komme tilbake.

Jeg kan skrive æøå på bash komandolinjen, men de kommer "en bokstv for
seint".. Jeg skriver 'æ' og får intet, så skriver jeg 'a' og får 'æ', så
skriver jeg 'a' igjen og får 'aa'.
Minner jo om hvordan man skriver en ö, først " og så o.
(husker ikke hva det kalles)

Så kan jeg ta "echo æøå > foo.txt" og så åpne foo.txt i emacs.
Da leser jeg jeg 'æøå'

Har prøvd "C-x C-M f latin-1", og diverse varianter, men uten resultat.
Har også prøvd et par andre .emacs besvergelser som jeg ikke vet 100% hva
gjør :)
(standard-display-european t)
(current-language-environment "Latin-1")
(default-input-method "latin-1-prefix")

Hva mer kan jeg si..
Serveren kjører redhat enterprise, og jeg mandriva 2005 LE / 10.2.

Er det noen som har noe forslag?
Jeg står dønn fast.

Mvh.

Gaute Amundsen