[Olug-list] Gratis hjelp til å installere Linux

Per Øyvind Karlsen pkarlsen at mandriva.com
Sat, 3 Feb 2007 01:02:28 +0100

Lørdag 03 februar 2007 00:10, skrev Bosse Klykken:

> Ut over plakatprofileringen (som kan være en hyggelig gest¹ dersom
> installfesten har fått et antall shipit-CDer) er det ingenting på
> plakaten som sier at det /kun/ er Ubuntu som gjelder; den sier at man
> får hjelp "til å installere Linux".
Jeg stiller spørsmål ved hvorvidt hvem som gjør hvem hyggelig gest her,
Canonical som gir dere "shipit-CDer", eller dere som distribuere, profilerer
og sprer reklame for dem?
Hvor storsinnet det virkelig er av ett selskap som er profitt-uavhengige å
pøse ut med ~reklame-effekter/rekrutteringsmateriale mot videre reklame for
dem kan nå vel også diskuteres..

Og hvis du ser på linken plakaten
(olug-plakat-2007-02-06-ubuntu-installasjonsfest.pdf) så støtter jo det
rimelig godt oppunder inntrykket om at det er Ubuntu-sentrert.

Eneste forskjell mellom invitasjonen til dette arrangementet og forrige
Ubuntu-ting er jo emnet på mail (s/Gratis hjelp til å installere Ubuntu
Linux/Gratis hjelp til å installere Linux/).

> For øvrig synes jeg egentlig ikke at det er noe i veien for om det
> faktisk /er/ et Ubuntu-spesifikt arrangement. Om ikke annet så tror
> jeg at det vil gjøre installfesten enklere å gjennomføre ved at de
> frivillige kan fokusere på og samarbeide om eventuell feilsøking på=
 én
> distribusjon.
Og utelukke andre frivillige? Å ikke ville støtte folk med diverse distroer
ingen har no særlig kjennskap til etc. er en ting, men om det er frivillige
med kjennskap og viljen så bør det da vitterlig ikke være noe i veien for å
tilby hjelp med de. Frivillige med andre preferanser vil det jo ikke være
enklere å hjelpe til med andre distribusjoner i hvertfall..

> Det at ikke <insert distro here> var profilert denne gangen kan ha noe
> med ildsjelenes preferanser å gjøre, men jeg forstår til en viss gr=
ad
> at dette kan anses som negativt hos enkelte medlemmer som ellers kunne
> tenkt seg å stille som frivillige. Når det gjelder kommentaren om at
> OLUG bør holde seg distronøytral så er jeg ikke uenig i dette, men =
jeg
> ser ikke at deltakelse på et slikt arrangement sammen med PING gjør
> OLUG til en distrospesifikk LUG.
Jeg henger meg IKKE opp i at noen annen distro ikke var profilert, men rett og
slett at en spesifik ble profilert. Slik profilering vil jeg påstå at også
kan distansere andre potensielle fremtidige ildsjeler og brukere..

> .../Bosse
>
> ¹) Jeg spurte om (og fikk) en pall med 6000 shipit-CDer fra Canonical
> for distribusjon til deltakerne på TG05, og det eneste de spurte om
> til gjengjeld var om vi kunne profilere logoen deres på en eller annen
> måte. Det skulle da bare mangle.
Stusser litt over denne, menes det TG05 her, eller TG07?

Var i kontakt med Vegard Skjefstad ang. lignende nylig hvor responsen var noe
a'la "nei, slikt er ikke noe alle kan dra nytte av, host opp 20K eller annet
av tilsvarende verdi". Har policyer rundt dette endret seg siden 05?