[Olug-list] Klone disk på en "live" maskin?

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Fri, 23 Nov 2007 00:00:25 +0100

Roy-Magne Mo wrote:
> Nicolai Langfeldt skreiv:

> Om ein brukar innodb som databasemotor i MySQL, burde ein klare å =
få ein
> konsistent database etterpå. Det er sikkert lurt å flushe det=
 ein kan,
> og redusere aktiviteten til eit minimum uansett.

Ikke serlig lurt.

Bruk innodb sitt backup interface
(http://www.innodb.com/support/documentation/innodb-hot-backup-manual/
antar jeg), den gjør locking slik at backupen blir internt konsistent.
Noen andre databaser har ikke så fine ting.

Men altså, alle filer som oppdateres i løpet av backupen kan resultere i
inkonsistent og ubrukelig backup, det er bare at databaser er spesielt
sensitive for sånt så en har spesielle måte å håndtere dette på noen av dem.

Nicolai