[Olug-list] Klone disk på en "live" maskin?

Dag Sverre Seljebotn dagss at student.matnat.uio.no
Thu, 22 Nov 2007 18:07:49 +0100

Torbjørn Heltne wrote:
> I korthet ønsker jeg å lage et image av disken på en server, f.eks
> brenne en DVD eller to, ta med DVDen(e) til en annen site og
> installere på ny server der.
Variasjoner av det andre nevnt, dersom du trenger en veldig fininnstilt
kopi som lar deg kontrollere tidspunktet ting taes på godt (dette passer
nok best dersom grunnen til at du ønsker å klone er at du har mange
konfigurasjoner i /etc du ikke har oversikt over, ikke nødvendigvis at
du vil unngå trøbbel under installasjon):

(Dette er imidlertid en oppskrift for katastrofe også. Ta det som
inspirasjon men vit hva du gjør.)

Med ikke *for* mye fiksing (må legge inn bootloader manuelt, og sette
opp partisjonering av måldisken via en LiveCD først) kan stort sett
filsystemet sendes over ved å lage tarballer og pakke ned og opp igjen.
Del så opp ting i tre deler:
- Statiske data: /etc, /usr, /boot, alt unntatt det under egentlig
- Variable data: /var, /home, annet...
- Kernel-mounts og midlertidige filer: /tmp, /proc, /sys og på nyere
distroer /dev

Førstnevnte kan du flytte over i ro og fred og bruke lang tid på uten å
bekymre deg.

Det i /var osv. kan du ta over ved å stoppe og starte ting midlertidig,
en og en tjeneste. Dette gjør at nedetiden per tjeneste kan bli minimal.
Og du kan droppe å ta over ting du ikke skal bruke på den andre
serveren, og bruke tilpassede databasedumps og lignende.

Den siste typen oppretter du som tomme mapper (men passer på at
permissions blir satt likt som på utgangspunktet).

Når du sånn omsider har replikert alle filene over til filsysteme(ne) på
den nye boksen (owner etc. vil jo se helt feil ut men vil bli riktig når
en booter systemet) så installerer du bootloader. Og ting burde fungere
(har gjort dette noen ganger).

Dag Sverre