[Olug-list] OK linux-ruter til hjemmebruk

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Wed, 03 Oct 2007 14:58:32 +0200

Tore Ferner skrev:
> [...]
> for svak og fungerer mest som flaskehals.
>=20
> Noen OK rutere for bredb=E5ndforbindelser som dere anbefaler for noen s=
om
> vil leke med linux p=E5 ruteren sin?
 >
> Anbefalt linux-plattform?
>
> Hvor kraftig b=F8r en ruter v=E6re for =E5 h=E5ndtere ganske mye trafik=
k til/fra
> WAN, fx i omr=E5det 7-20 Mbps?
> Min linksys har CPU 200 Mhz og 8 MB RAM. Det holder i hvert fall ikke.
> - Eller hvilke komponenter er det man skal v=E6re obs p=E5?

75MHz CPU greide i 1995 =E5 mette 100Mbps nett. RAM er neppe problemet=20
heller.  Men en b=F8r kanskje ikke vente all verden av arkitekturen i en=20
"consumer"-dings til under tusen kroner.

IMHO er OpenWRT kjemefint, og den tar unna 7Mbps som er den innkommende=20
b=E5ndbredden hjemme hos meg.

Hvis du bruker tr=E5dl=F8s-nett er det det som g=E5r fortest i taket, det=
 er=20
utrolig med overhead, og n=E5r du kopierer fra tr=E5dl=F8s-stasjon til=20
tr=E5dl=F8s-stasjon s=E5 halverer du b=E5ndbredden.  Tr=E5dl=F8s  produse=
nter burde=20
_egentlig_ anmeldes for vil-ledende reklame.

> Det fins rutere med mediefunksjonalitet. Noen erfaringer? Det er kanskj=
> lurt i kombinasjon med tv fra ISP o.l.?

Mediefunksjonalitet?  =C5ssen da?

Nicolai