[Olug-list] OK linux-ruter til hjemmebruk

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Fri, 12 Oct 2007 10:01:40 +0200

Tore Ferner skrev:
> Er de seneste versjonene WRT54GL forsatt OK?

Ja.

> Ellers ser WRTSL54GS lovende ut, men den ser ikke ut til =E5 v=E6re
> tilgjengelig i Norge...? Eller ute av produksjon?

Det er vel litt s=E5nn at GSene som lager for tiden ikke kj=F8rer Linux.

> Jeg tror ikke bare hastighet, men ogs=E5 antall forbindelser betyr noe.=
 -
> Bare lett P2P med relativt f=E5 forbindelser og lav hastighet ser ut ti=
l =E5
> knekke WRT54G, mens =E9n overf=F8ring med h=F8y hastighet, fx http elle=
r scp,
> ser ut til =E5 g=E5 greit for en stund.
> Alt dette gjelder n=E5r tr=E5dl=F8st nett er av.

Min GL takler torrent med hundrevis av forbindelser.  Men jeg kj=F8rer=20
ikke klienten p=E5 GLen da ;-)

> Hvis 75MHz CPU makter alt dette, da koker det hele kanskje ned til bra
> konfigurering av routeren, da...eller? Er default konfigurasjon i
> OpenWRT av den typen?

Jeg har aldri tweaket min.  Men jeg har aldri benchmarket den heller.

>=20
> Jeg tenker p=E5 disse routerne/switchene som b=E5de fungerer som
> lagringsplass, ftp-server, USB-vert for plugging av fotoapparater osv.
> De har kanskje noe bedre hardware siden de skal h=E5ndtere mer. Gir man
> blaffen i alt det andre og kun bruker den som switch/firewall o.l., s=E5
> burde den fungere bedre, kanskje.
> (=C5 kj=F8re TV over en s=E5nn er bare =E5 glemme, har jeg skj=F8nt ett=
er hvert;
> de ser ut til =E5 ha altfor svake CPU'er til slikt.)

Asus WL500G er samme type platform som WRT54GL, og har USB 2.0 port,=20
rundt 800 spenn.  Men du som er s=E5 ytelses-fokusert vil kanskje alt i=20
alt v=E6re skuffet over ytelsen til en slik l=F8sning: langsom CPU, USB=20
disk, ... ;-)

Nicolai