[Olug-list] OK linux-ruter til hjemmebruk

Tore Ferner torfer at pvv.org
Thu, 11 Oct 2007 23:38:28 +0200

Roy-Magne Mo wrote:

> Erfaringsmessig så er ikkje cpu og os eit stort problem
> kapasitetsmessig. Målingar som eg har gjort, viser ein hastigheiter
> opp mot 22 Mbit/s over to interface på WRT54GL med OpenWrt. Det som
> botnar cpuen er interrupts. Portane på WRT54GL er vlan-interface mot
> switchen, slik at cpuen må handsame denne trafikken i CPU.

OK, det forklarer vel hvorfor WRT54G fungerer enda dårligere med
trådløst slått på... (kjører derfor uten)

> Gamle Asus WL500g har eige interface for WAN og eit for
> intern-nettet, det er mogleg at denne er mindre utsett for
> interrupts. Men denne har mindre cpu og er sannsynlegvis ute av
> produksjon.
>
> Merk at desse resultata er mykje bedre enn ein Cisco 2600-ruter som
> nettverksfolk har meint å ha bra kapasitet.

Er de seneste versjonene WRT54GL forsatt OK?

Ellers ser WRTSL54GS lovende ut, men den ser ikke ut til å være
tilgjengelig i Norge...? Eller ute av produksjon?

Nicolai Langfeldt wrote:

> 75MHz CPU greide i 1995 å mette 100Mbps nett. RAM er neppe problemet
> heller.

Jeg tror ikke bare hastighet, men også antall forbindelser betyr noe. -
Bare lett P2P med relativt få forbindelser og lav hastighet ser ut til å
knekke WRT54G, mens én overføring med høy hastighet, fx http eller scp,
ser ut til å gå greit for en stund.
Alt dette gjelder når trådløst nett er av.

Hvis 75MHz CPU makter alt dette, da koker det hele kanskje ned til bra
konfigurering av routeren, da...eller? Er default konfigurasjon i
OpenWRT av den typen?

> Men en bør kanskje ikke vente all verden av arkitekturen i
> en "consumer"-dings til under tusen kroner.

Nei, jeg går gjerne opp en prisklasse dersom det er nødvendig.
Må være stillegående.
Liten vits i å ha bredbånd hvis brannmuren blir flaskehals...

> IMHO er OpenWRT kjemefint, og den tar unna 7Mbps som er den
> innkommende båndbredden hjemme hos meg.
>
> Hvis du bruker trådløs-nett er det det som går fortest i taket, det
> er utrolig med overhead, og når du kopierer fra trådløs-stasjon til
> trådløs-stasjon så halverer du båndbredden.  Trådløs  produsenter
> burde _egentlig_ anmeldes for vil-ledende reklame.

Jeg kjører mest over ledning, så trådløst er ikke så viktig for meg,
egentlig. Like greit å skippe trådløst dersom det skal til for å få en
OK firewall til en fornuftig pris.

> Mediefunksjonalitet?  Åssen da?

Jeg tenker på disse routerne/switchene som både fungerer som
lagringsplass, ftp-server, USB-vert for plugging av fotoapparater osv.
De har kanskje noe bedre hardware siden de skal håndtere mer. Gir man
blaffen i alt det andre og kun bruker den som switch/firewall o.l., så
burde den fungere bedre, kanskje.
(Å kjøre TV over en sånn er bare å glemme, har jeg skjønt etter hvert;
de ser ut til å ha altfor svake CPU'er til slikt.)

Tore