[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Sun, 20 Jul 2008 00:59:44 +0200

Thomas Gramstad wrote:

> Jeg har et nytt Canon Powershot A570 IS med 4 Gig minnekort
> og skal kopiere ut bildefiler fra kortet, jeg har en kortleser
> av merket USB 2.0 35 in 1. I bruksanvisningen st=E5r ikke Linux
> nevnt blant operativsystemene som kortleseren passer med, men
> det gj=F8r Mac OS X, og s=F8king p=E5 nettet indikerer ogs=E5 at de=
> fungerer p=E5 Linux. Det er to ting som gj=F8r at jeg n=F8ler litt:

Du trenger ikke n=F8le. Linux st=F8tter USB langt bedre enn Windows. =
S=E5=20
lenge kortleseren er en USB- eller FireWire-type kan du bare plugge d=
en=20
inn i en maskin som har en slik inngang. Ethvert moderne operativsyst=
em=20
vil lese en USB-kortleser (eller FireWire-kortleser).

> 1. Manualen til kortleseren henviser til en Eject-kommando
> i Internet Explorer som skal brukes til =E5 f=E5 minnekortet ut
> av kortleseren. Finnes en tilsvarende kommando i Firefox?

Det vet jeg ikke, men den er i alle fall helt un=F8dvendig.

> 2. Finnes det en trinnvis oversikt noe sted med alle
> kommandoene man trenger =E5 utf=F8re for hele prosessen,
> fra man kobler sammen minnekortet, kortleseren og
> Linux-arbeidsstasjonen, frem til og med nedkobling og
> fjerning av minnekortet fra kortleser?

1. Mont=E9r kortleseren, s=F8rg for at alle ledninger er tilkoplet.

2. Plugg kortleserens kabel inn i en ledig USB-port i datamaskinen.=
=20
(Hvis det er en FireWire-leser plugges den inn i en FireWire-kontakt)

3. Sett minnekortet inn i kortleseren.

4. Kortleseren/kortet vil n=E5 i alle Linux-versjoner med kjerne 2.4x=
x=20
eller senere bli oppfattet som en harddisk, og du kan n=E5 g=E5 inn p=
=E5 den=20
og ta ut bildene.

Per Inge =D8stmoen