[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Joachim Mæland joachim at profine.net
Tue, 22 Jul 2008 07:15:47 +0200

Thomas Gramstad wrote:

> Som nevnt i første melding: "kortleser av merket USB 2.0 35 in 1".

Da skal du være usedvanlig klønete om du ikke finner riktig kontakt.

> Jeg har ikke root på maskinen der bildene skal legges ut.

Da er du 100% avhengi av at maskinen automagisk monterer USB-enheter.
Dette gjøres normalt av moderne distribusjoner. I slike tilfeller er jeg
helt enig med Per Inge: "Dette er ikke vanskelig, det er lett."

> Hmmm... Hva hvis jeg fortsatt ikke får noen reaksjon etter å ha
> satt inn minnekortet i kortleseren. Hvordan får jeg da minnekortet
> ut av kortleseren igjen, hvis dette må gjøres via kommandoer på
> datamaskinen? Kan minnekortet løsnes på noen annen måte? Vil
> gjerne ha avklart dette før jeg setter inn minnekortet...

Jeg tipper at eject-kommandoen du refererte til i din første posting
tilsvarer umount-kommandoen i Linux. Det innebærer normalt ikke at
minnekortet spretter ut, men at operativsystemet tillater at du fjerner
minnekortet, uten tap av data eller andre problemer. Var jeg deg ville
jeg gamblet på at dette:

1. Fungerer som opptil flere av oss hevder.
2. Noen med en Wintendo kan assistere deg med å få ut kortet, dersom du,
som du frykter, har kjøpt katt i pose... ;-) (Jeg melder meg frivillig,
om du fortsatt befinner deg i Oslo-området.)

Jeg tror uansett at både bidragsytere og lesere av denne tråden er mer
enn klar for å høre hva du faktisk opplever, ETTER AT DU HAR STAPPET
KORTET I LESEREN... ,-)

Med vennlig hilsen
Joachim Mæland