[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Morten Sickel morten at sickel.net
Tue, 22 Jul 2008 08:48:31 +0200 (CEST)

Per Inge Oestmoen skrev:

> Dette er ikke vanskelig, det er lett.
>
> Her sitter jeg og overf=C3=B8rer bilder fra kortleser til Linux-maskine=
n i
> dette =C3=B8yeblikk.
>
> Jeg forst=C3=A5r ikke at dette skal v=C3=A6re vanskelig overhodet. Med =
=C3=A9n gang jeg
> setter inn et minnekort inn i kortleseren etter =C3=A5 ha plugget ledni=
ngen
> inn i en ledig USB-port, dukker kortet opp som en ekstern harddisk.
Beklager, det er nok ikke alltid s=C3=A5nn... :-( N=C3=A5r jeg kobler opp
minnekortleseren min, f=C3=A5r jeg f=C3=B8lgende i /var/log/syslog:

 usb 3-6.1: new full speed USB device using ehci_hcd and address 11
 usb 3-6.1: configuration #1 chosen from 1 choice
 usb 3-6.1: New USB device found, idVendor=3D0d8c, idProduct=3D5000
 usb 3-6.1: New USB device strings: Mfr=3D0, Product=3D1, SerialNumber=3D=
0
 usb 3-6.1: Product: USB Card Reader

Og det er det siste maskinen ser av den, den klarer ikke =C3=A5 registrer=
e at
det er et minnekort i den. Dette er en noen =C3=A5r gammel noname 12 in 1=
 leser
som krever driverinstallasjon i windows (og etter at det rekleverket er
inne som blant annet endrer permanent p=C3=A5 diskikoner fungerer den fin=
der). Ser ut for meg som om minnekortleseren til Thomas (og min) ikke er
st=C3=B8ttet fullstendig i linux. Mulig at jeg (og han) kan f=C3=A5 den o=
pp og g=C3=A5
med =C3=A5 installere noe mer (jeg bruker for det meste debian) men jeg h=
ar
ikke giddet =C3=A5 forske noe p=C3=A5 det.

Og ja forresten, dette ser jeg p=C3=A5 tre forskjellige maskiner som alle
fungerer helt fint n=C3=A5r jeg kobler inn en eller annen usb-disk p=C3=A5=
 dem.

Morten