[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Tue, 22 Jul 2008 00:59:23 +0200

Thomas Gramstad wrote:

> Hmmm... Hva hvis jeg fortsatt ikke f=E5r noen reaksjon etter =E5 ha
> satt inn minnekortet i kortleseren. Hvordan f=E5r jeg da minnekorte=
> ut av kortleseren igjen, hvis dette m=E5 gj=F8res via kommandoer p=
=E5
> datamaskinen? Kan minnekortet l=F8snes p=E5 noen annen m=E5te? Vil
> gjerne ha avklart dette f=F8r jeg setter inn minnekortet...

Dette er ikke vanskelig, det er lett.

Her sitter jeg og overf=F8rer bilder fra kortleser til Linux-maskinen=
 i=20
dette =F8yeblikk.

Jeg forst=E5r ikke at dette skal v=E6re vanskelig overhodet. Med =
=E9n gang jeg=20
setter inn et minnekort inn i kortleseren etter =E5 ha plugget lednin=
gen=20
inn i en ledig USB-port, dukker kortet opp som en ekstern harddisk. S=
=E5=20
kan jeg g=E5 inn p=E5 harddisken. Dette gj=F8r jeg via Konqueror, og =
s=E5 er det=20
bare =E5 se p=E5 bildene og trekke over p=E5 maskinen de jeg vil ha.

Slik ser det ut hos meg.

N=E5r du plugger inn kortleseren og setter inn kortet, skal den "KDE=
=20
Deamon" du ser til h=F8yre i dette bildet komme opp. Det st=E5r "Moun=
ted=20
Camera" fordi KDE ser at det ligger bilder der, men det er kortlesere=
n:

http://www.coldsiberia.net/phototest/kortleserdemonstrasjon0.jpg

Da velger du "Open in New Window."

Da =E5pner Konqueror, og ser under "media":

http://www.coldsiberia.net/phototest/kortleserdemonstrasjon.jpg

Det er "EOS_DIGITAL" som er kortet i kortleseren, og "dcim" og=20
"100eos1d" er katalogene p=E5 kortet. Til h=F8yre ser du alle bildefi=
lene=20
som ligger i "100eos1d." Da er det bare =E5 kopiere i vei, h=F8yrekli=
kk=20
eller dra i vei dit en vil ha bildene. Kortet ditt heter noe annet hv=
is=20
du har et annet kamera, men prinsippet er det samme.

Per Inge =D8stmoen