[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas at ifi.uio.no>
Tue, 22 Jul 2008 18:40:44 +0200 (CEST)

On Tue, 22 Jul 2008, Ener Borg wrote:

> [...]
>=20
>=20
> Minnekort i kortleser oppf=F8rer seg p=E5 UIO ifi akkurat som en usb pen.
> Hvis du har kde sitt vindus oppsett g=E5r det =E5 plugge minnekortet og
> kortleseren rett inn og kortet =E5pnes automatisk. I de andre oppsettene
> jeg har pr=F8vd m=E5 du mounte /mount/media/(ett eller annet med usb)/
> Det finner du ut av ved  sjekke hva som ligger i media. N=E5r du skal
> fjerne kortet tar du umount/media/.....
>=20
> Hvis du ikke bruker kde sitt opp sett kan du endre til det slik:

Takk. Med den nye versjonen av Red Hat (v. 5) er det mulig =E5 velge
vindusoppsett per =F8kt ved innlogging, s=E5 jeg valgte KDE der og
logget inn, satte inn kortleser og deretter minnekort i kortleser.

Kortleseren viser n=E5 kontinuerlig bl=E5tt lys der der st=E5r
Access/Power. Men det dukker ikke opp noen ny 'disk' eller element
noe sted det jeg kan se. Katalogen /media er helt tom. Pr=F8vde
varianter av mount /media , mount /media/usb , som gir f=F8lgende
feilmelding:
mount: can't find /media in /etc/fstab or /etc/mtab

Pr=F8vde s=E5 lsusb:

leia 8 /media>locate lsusb
/sbin/lsusb
/usr/share/man/man8/lsusb.8.gz
leia 9 /media>/sbin/lsusb
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 =20
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 =20
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 =20

Sjekket ogs=E5 /dev , ingen ny sdX der.

Tok s=E5 ut kortet manuelt (det gikk jo ikke helt inn, s=E5 det var
bare =E5 ta tak i den delen av kortet som var utenfor leseren og
forsiktig l=F8sne det), tok ut kortleseren og satte i den andre
=E5pningen, satte inn kortet og gjentok alt, med n=F8yaktig samme
resultat (antar dette er to USB-innganger, men vet ikke hvorfor
den ene har det spesielle symbolet jeg nevnte tidligere).

Ser ut som det kanskje m=E5 gj=F8res noe fra Drift/root sin side?

> Da har du mest sannsynlig og muligens en feil p=E5
> minnekortet. Det skjedde for meg engang og da virket kortet bare
> i Windows for meg. Men noen bildene ble =F8delagt. Da kj=F8pte jeg
> nytt.

Har n=E5 koblet ned og satt minnekortet tilbake i kameraet, og alle
bildene er der fortsatt, s=E5 vi kan nok g=E5 ut fra at b=E5de minnekort
og kortleser er i orden.

Thomas